Re: Polityka loginów

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Tue 20 Apr 2010 - 00:23:59 MET DST

** Dariusz Rodziewicz <radziwil@wp.pl> wrote:

> Mam pytanie odnośnie loginów zakładanych użytkownikom. Załóżmy, że pracujemy
> na MS Windows Serwer 2008 Standard, a klienci, którzy łączą się z serwerem
> korzystają z co najmniej MS Windows XP Prof. Oczywiście, działamy na
> domenie, nie na grupach roboczych. Czy poprawne jest i nie stwarza żadnego
> ryzyka, zakładanie użytkownikom loginu w postaci "imię nazwisko" (pomiędzy
> imieniem i nazwiskiem jest spacja, używamy polskich znaków diakrytycznych) ?
> Czy powyższy styl tworzenia loginów może tworzyć ryzyko, w przypadku
> integracji kont domenowych z różnymi aplikacjami (chodzi mi o
> [...]

Raczej nie stosuje się ani spacji ani znaków specjalnych (np. kropek) ani
polskich znaków diakrytycznych - właśnie ze względu na kompatybilność katalogu
z innymi aplikacjami czy urządzeniami.

Ja bym przyjął politykę (z resztą tak mam):
- login w formacie "nazwiskoimię", w przypadku nazwisk dwuczłonowych bierzemy
  tylko pierwszy człon
- konstruując login robimy transliterację na alfabet łaciński zgodnie z
  właściwymi tabelami (najlepiej załączyć tabelę transliteracji w specyfikacji
  w sensie ą -> ą, ć -> c itd.), jeżeli przewidujesz również użytkowników z
  innego alfabetu - tak samo transliteracja
- jeżeli login się powtarza dodajemy na końcu numer np. 100 i dalej kolejny np.
  101, jeżeli masz kilka działów/jednostek, które zakładają konta to warto dla
  każdego działu wydzielić odrębny zakres np. 100-199 - Warszawa, 200-299 -
  Kraków wtedy przy odrobinie wprawy od razu widać, że kowalskijan100 to ten
  Kowalski z Warszawy
- [to już dyskusyjne] - jeżeli login przekracza długość 16 znaków skracamy go
  do 13 i dopełniamy numerkiem jak w powyższym punkcie - niektóre systemy nie
  łykają dłuższych loginów, ew. można to załatwiać dodatkowym polem w
  katalogu LDAP (skrócona nazwa konta) - tylko w sumie po co komplikować
  sprawy?

Chyba wszystko co mi przychodzi do głowy.