Re: BSOD w Win 2000 i kilkukrotne uruchamianie

Autor: Araneus Diadematus <warchlak_at_chlewik.pl>
Data: Fri 12 Mar 2010 - 22:46:14 MET

U偶ytkownik "ikov" <ikov1@t-l-e-n.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci
news:hndcej$j4s$1@nemesis.news.neostrada.pl...

> Dzi臋ki, linka ju偶 zna艂em, ale sprz臋t nie by艂 kr臋cony i w艂a艣nie
> zastanawia艂o mnie, dlaczego dzieje si臋 tak na starcie, a potem system
> chodzi ju偶 stabilnie "jak ska艂a".

Bardzo dok艂adnie przetestuj dysk twardy, z naciskiem na badanie no艣nika.
Je艣li masz mo偶no艣膰 "zdj膮膰" raport SMART, to zdejm i podaj, lub zrzu膰
ekran i podlinkuj pliczek. Bardzo mo偶liwe, 偶e na starcie dysk dosta艂
jakiego艣 badsektora, odczyt zg艂upia艂 i w miejsce 偶膮danej warto艣ci
pod艂o偶y艂 zero, przez kt贸re masz dzielone, bo akurat sektor m贸g艂 pa艣膰, w
drugiej sesji nast臋puje naprawa poprzez zaznaczenie uszkodzenia jako
nieu偶ytecznego z przepisaniem (wszystkie programy naprawcze to robi膮)
ca艂ej mo偶liwej do odczytania tre艣ci, w sprawne miejsce, wraz z
przelinkowaniem ci.膮gu alokacji. W trzeciej sesji start jest ju偶 mo偶liwy
i albo co艣 brzydko maca po pliku badsektor贸w (1), albo sypie si臋 co艣
nowego.

> W Health status nic niepokoj膮cego nie widz臋, wahania nie przekraczaj膮
> 3% (zasilacz by艂 wymieniany jaki艣 czas temu). Skr臋ci艂em pr臋dko艣膰 ze
> standardowych 133/133 na 100/100, zobaczymy jak b臋dzie...
> Jeszcze raz dzi臋kuj臋.

Obserwuj. A test dysku swoj膮 drog膮 zr贸b.
(1) Mia艂em kiedy艣 dysk uszkodzony bardzo specyficznie - mniej-wi臋cej z艂y
sektor w miejscu wpisu... pliku badsektor贸w, pr贸ba naprawy zamazywa艂a
ca艂y plik, przy okazji dysk niby wraca艂 do u偶yteczno艣ci, ale z kolei
uszkodzenie pliku zn贸w ods艂ania艂o istniej膮ce bady, wi臋c naprawa,
zaznaczenie, kolejny test wykazuje uszkodzenie pliku badsektor贸w i tak w
ko艂o Macieju naprawa wajemnie sobie zaznacza艂a bady, niszcz膮c przy
okazji sam plik bad贸w, przez co skuteczne i trwa艂e zaznaczenie bad贸w
by艂o niemo偶liwe.

Mo偶liwe, ze masz sytuacj臋 (1). Jak to sprawdzi膰?
Kolejno: (mo偶e 偶膮da膰 restart贸w, zezw贸l, albo podepnij dysk do innego
kompa, oszcz臋dzisz czas na 艂膮dowanie systemu)
chkdsk /f - po naprawie zobacz, czy raportuje ci badsektory. Zezw贸l na
napraw臋, je艣li poprosi (przy starcie nie zawsze prosi, samodzielnie
naprawia).
Ponownie chkdsk /f, zobacz, czy to przej艣cie co艣 zmieni. Je艣li nie,
to...
chkdsk /r, mo偶e to d艂ugo potrwa膰, zwr贸膰 uwag臋, czy dysk nie wydaje w
trakcie nienaturalnych odg艂os贸w, normalnie zwykle cyka, terkocze, przy
uskodzeniu w charakterystyczny spos贸b chrz臋艣ci, od mikrokrok贸w
pozycjonera i zastosowanych przez kontroler procedur ratunkowych
g艂贸wnie.
Potem ponownie chkdsk /f, zn贸w zobacz, czy zaraportuje badsektory. Je艣li
tak, zn贸w zr贸b chkdsk /f.

Pr贸by s膮 do艣膰 nu偶膮ce, zw艂aszcza, gdy pomi臋dzy nimi jest restart systemu,
dlatego szybciej p贸jdzie, gdy dysk si臋 gdzie艣 go艣cinnie podepnie, wtedy
nie trzeba restartowa膰. Przy pr贸bach zwracaj uwag臋, czy ilo艣膰
raportowanych badsekt贸r贸w zmienia si臋 in plus, czy waha si臋 g贸ra-d贸艂.
Czy przy kolejnych pr贸bach co艣 jest do BAD贸w dodawane, oraz, co wa偶ne,
czy nie jest raportowane uszkodzenie pliku badsekt贸r贸w - mo偶e powsta膰
wtedy b艂臋dne ko艂o - system mo偶e nie by膰 w stanie zaznaczy膰 BAD-a, z
powodu BAD-a w pliku BAD-贸w... Taki dysk nada si臋 najwy偶ej na zabawk臋
dla dzieci, lub nawiedzonego informatyka :)) Dane z niego szybko trzeba
przepisa膰 na nowy, gdy偶 nie wiesz, czy dalsze BAD-y syp膮 si臋 od jutra,
czy od za 5 lat - totolotto.

Pisz, je艣li co艣 w temacie b臋dzie niejasne przy pr贸bach, mam troch臋
do艣wiadczenia praktycznego, jak przem臋czy艂em kilkana艣cie... nie pami臋tam
ile, dysk贸w twardych z BAD-ami, celem stwierdzenia, czy dadz膮 si臋
"uzdatni膰", ka偶demu poswi臋caj膮c przynajmniej miesi膮c po kilka(na艣cie
nawet) godzin dziennie "katowania". Uzdatnia艂em nawet takie, na kt贸rych
poleg艂 chkdsk /r :)
Pami臋taj oczywi艣cie, aby poda膰 w艂a艣ciw膮 liter臋 dysku przy sprawdzaniu, a
tak偶e nie zapi膮膰 badanego dysku w tym samym trybie "master"/"slave", co
s膮siad na jednej ta艣mie, gdy偶 to ostatnie grozi powa偶nym uszkodzeniem
danych.

--
Zanim napiszesz posta w Usenecie: http://rtfm.killfile.pl
(Wszelka korespondencja masowa, przes艂ana na m贸j adres mailowy,