Re: Win7 32/64 bit

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Wed 17 Feb 2010 - 11:24:03 MET

szymek pisze:

> czy ja wiem... spójrz na sony wajo - całkiem ich sporo

Komputery przenośne Sony należą raczej do droższych i nie ma-
jących wielkiego udziału w rynku, a Acer, ASUS, FS i Toshiba
wciąż sprzedają, z tego co pamiętam, głównie komputery z
32-bitowymi wersjami Windows.

> nie używam (chyba :)

To "chyba" może być kluczowe, bo czasem człowiek nawet nie
wie, że gdzieś w tle działa moduł 16-bitowy zostawiony przez
wygodę przez programistów ;) Ale obecnie to faktycznie coraz
większa rzadkość.

> czy jest gdzies lub spotkałes w necie może jakieś wartą uwagi listę
> programów co pójdą na 64 ?

Raczej spotkasz listy programów 32-bitowych które *nie*
działają w 64-bitowych wersjach Windows lub wymagają spe-
cjalnych zabiegów.

> przy okazji: jesli program jest w dwóch wersjach np. do pobrania ze
> strony producenta to oznacza ze wersja 64 na 64 windzie bedzie dałać
> wydajniej / szybciej? czy jest to zauważalne? (np. NOD32, Diskeeper, itp.).

Akurat wymienione programy są narzędziami systemowymi i jeśli
chcesz ich używać w 64-bitowym Windows, to powinny być w
64-bitowej wersji. A już szczególnie antywirus, który prze-
cież ma sterowniki trybu jądra i wersja 32-bitowa po prostu
się nie zainstaluje.

> tego sie obawiam najbardziej. nie twierdze że używam niewiadomo czego. z
> urzadzeń na ktorych mi najbardziej zależy to póki co drukarka Canon
> iP4200 i Skaner CanoScan LiDE 25 albo 35 juz nie pamietam. szybko
> zerknąłem na strone sterowników kanona i chyba się uda ich uzywać.
> Poza tym podłączam komórkę Nokii, myszkę Lodźitecha bezprzewodową

Proste urządzenia mają sterowniki bezpośrednio w systemie i
nie stanowią problemu. Drukarki i skanery trzeba sprawdzić
przed "przesiadką", a potem też nie kupować wszystkiego jak
leci na zasadzie "w Windows przecież musi działać", tylko
patrzeć, czy są dostępne sterowniki 64-bitowe i czy są one
regularnie aktualizowane.

> jeszcze jedno - jesli na lapsie jest preinstalowany 64 bit - mozna w
> razie czego wrocic do 32-bit ?

Technicznie pewnie tak, aczkolwiek też nie musi być to bez-
problemowe (producent może choćby nie udostępniać 32-bitowych
sterowników do wbudowanych urządzeń). Czy można tak za darmo
zmienić wersję z prawnego punktu widzenia -- nie wiem, pewnie
nie.

|                 |  Politechnika Śląska                   |