Re: Strasznie wielki NTUSER.DAT

Autor: Piotr Palusi艅ski <perfekt_xl_at_invalid.wp.pl>
Data: Mon 15 Feb 2010 - 21:13:28 MET

In news:2010021519561300@grush.one.pl,
*Rados艂aw Sok贸艂* <Radoslaw.Sokol@grush.one.pl> typed:

> AFAIK polega to na stworzeniu *nowego* i skopiowaniu do niego
> zawarto艣ci starego, a wi臋c wcale nie nast臋puje zmniejszenie
> rozmiaru :)

To nie ta metoda, Ty o tej piszesz:

regedit /e rejestr.reg
attrib -h -r system.dat
attrib -h -r user.dat
del system.dat
del user.dat
regedit /c rejestr.reg

A ja pisze o tej:

Scanreg /fix, scanreg /opt nie sluzy do czyszczenia rejestru.
Scanreg /fix - naprawia uszkodzenia wewn臋trznej struktury danych Rejestru i
kompaktuje j膮.
scanreg /opt - usuwa nadmiar wolnego miejsca z Rejestru. Czynno艣膰 jest
przeprowadzana automatycznie, je艣li wolne miejsce w plikach Rejestru
przekroczy rozmiar 500 KB.
Je艣li masz plik system.dat wi臋kszy ni偶 8 MB to dzia艂a tylko scanreg /opt.
By膰 mo偶e potem uda si臋 dokona膰 naprawy ju偶
odchudzonego pliku przez scanreg /fix, ale je艣li nie, to pr贸ba utworzenia od
nowa rejestru przez uruchomienie polecenia regedit z DOS-a te偶 raczej
sko艅czy si臋 niepowodzeniem.

> Poza tym sednem mojej wypowiedzi jest to, 偶e nie ma sensu
> walczy膰 o zmniejszenie rejestru. Po zmniejszeniu i tak zacz-
> nie rosn膮膰, a by膰 mo偶e wydajno艣膰 b臋dzie nawet gorsza z racji
> wi臋kszego stopnia fragmentacji wewn臋trznej.

Dokladnie tak, o czym juz pisa艂em:

Nie ma sensu czyszczenia rejestru na dzie艅 dobry, rejestr zawiera
miliony zapis贸w, a Ty dokonasz usuni臋cia kilku wierszy co nie ma 偶adnego
wplywu na stabilno艣膰 pracy systemu.

O tym, 偶e czyszczenie rejestru poprawia wydajno艣膰, mo偶na przeczyta膰 w bardzo
wielu miejscach. Istnieje spora grupa program贸w, tzw. registry cleaners,
kt贸re usuwaj膮 zb臋dne wpisy. Aplikacje ciesz膮 si臋 nies艂abn膮c膮 popularno艣ci膮,
jednak prawda jest taka, 偶e skasowanie nawet kilkuset wpis贸w (z regu艂y taki
jest skutek dzia艂a艅) nie przynosi widocznej poprawy wydajno艣ci. Po pierwsze,
rejestr zawiera dziesi膮tki tysi臋cy wpis贸w, wi臋c jest to u艂amek jego
zawarto艣ci. Po drugie, nawet gdyby usun膮膰 ich znacznie wi臋cej, niczego by to
nie zmieni艂o, poniewa偶 wielko艣膰 plik贸w rejestru nie wp艂ywa na wydajno艣膰
(m贸wi膮c dok艂adniej, nie wp艂ywa na szybko艣膰 operacji wykonywanych w
rejestrze).

Zwi臋kszenie wydajno艣ci Windows mo偶e okaza膰 si臋 niewarte czasu i wysi艂ku
po艣wi臋conego na optymalizacj臋. A stosuj膮c bezkrytycznie wszystkie porady,
mo偶na nawet pogorszy膰 sytuacj臋.

Czyszczenie rejestru ma sens tylko z punktu widzenia rozwi膮zywania
ewentualnych problem贸w z dzia艂aniem Windows. Gdy odinstalujesz z systemu
niepotrzebny program, bardzo prawdopodobne, 偶e za艂o偶one przez niego wpisy w
rejestrze zosta艂y. To efekt lenistwa programist贸w, kt贸rzy nie przyk艂adaj膮
du偶ej wagi do tworzenia solidnych deinstalator贸w. Je艣li pojawiaj膮 si臋 jakie艣
problemy z dzia艂aniem Windows, usuni臋cie zb臋dnych wpis贸w mo偶e je rozwi膮za膰.
Jednak trzeba si臋 liczy膰 z tym, 偶e czyszczenie rejestru b臋dzie przyczyn膮
nowych problem贸w, gdy b艂臋dnie skasowane zostan膮 wa偶ne wpisy.

--聛
Piotr Palusi艅ski [Microsoft MVP - Windows Desktop Experience]
Nigdy nie k艂贸膰 si臋 z g艂upcem, bo ludzie mog膮 nie dostrzec r贸偶nicy