Re: Windows 2003 Serwer i korzystanie z FTP

Autor: Michal Jankowski <michalj_at_fuw.edu.pl>
Data: Wed 21 Oct 2009 - 10:29:46 MET DST

Radosław Sokół <rsokol@magsoft.com.pl> writes:

> No dobra, a masz otwarty port 21 * 256 + 162 w takim razie?

> W otwarciu portów. W konfiguracji serwera FTP pewnie określa
> się pulę portów używanych przy połączeniach pasywnych. Pyta-
> nie czy masz otwarte i przekierowane dokładnie *te* porty.

To nie wystarczy.

Jak widac wyzej, klient dostal polecenie polaczenia sie na adres
192.168.1.2 - co jak latwo zgadnac jest adresem serwera w sieci
_lokalnej_ i zewnatrz nijak dotepne nie bedzie i zadne przekierowania
na routerze nie pomoga.

Stawianie serwera ftp do pracy w passive mode za NAT-em wymaga
wspomagania 'Application Level' przy przekazywaniu portow.

I tu sa dwie mozliwosci.

Pierwsza: router (o adresie zewnetrznym x.y.z.w) musi nie tylko przyjac
polaczenie na swoim porcie np. 5538 i przekazac do sieci wewnetrznej
na adres 192.168.1.2:5538, ale takze musi zagladac do _tresci
pakietow_ wysylanych przez serwer i zmienic
PORT 192,168,1,2,21,162
na
PORT x,y,z,w,21,162
zeby klient wiedzial, z czym sie polaczyc.

Taka ingerencja nie jest prosta (sama zmiana dlugosci pakietu to, oj,
klopot), co nie znaczy, ze jest niemozliwa. Ale ja bym nawet o tym nie
myslal.

Drugim rozwiazaniem jest nauczenie serwera ftp, zeby przy nawiazywaniu
polaczenie w trybie passive podawal klientom nie swoj adres, tylko
zewnetrzny adres routera. To juz jest prostsze, ale nie kazde
oprogramowanie serwera ftp ma taka opcje.

Zobacz: ftp://ftp.echogent.com/docs/FTP_and_Firewalls.pdf
case #7.

A w ogole to do takich zastosowan polecam http, nie ftp.

  MJ