Problem z powolnym otwieraniem plików Office 2007

Autor: Grzegorz B. <nospam_at_nospam.pl>
Data: Wed 14 Oct 2009 - 15:03:45 MET DST

Witam, proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu.
Komputer z procesorem Intel C2D E7200, 2GB RAM.
Windows XP prof + aktualizacje
Office 2007 SMB + aktualizacje
Antywirus NOD32 4.0

Problem polega na długim otwieraniu się plików *.doc, *.docx, *.xls,
*.xlsx. Dotyczy to otwierania z poziomu eksploratora, otwieranie z
poziomu uruchomionej aplikacji (menu Otwórz) jest błyskawiczne.
Przy otwieraniu z menedżera plików lub pulpitu czeka się ok 15 sekund na
  uruchomienie Worda a potem następne 15 na pojawienie się dokumentu. W
przypadku excela długo trwa tylko oczekiwanie na uruchminienie aplikacji.
Sam Word lub Excel uruchamiają się błyskawicznie.
Te dokumenty na innym komputerze o podobnej konfiguracji otwierają sie
błyskawicznie (proste dokumenty, pliki mają po kilkanaście -
kilkadziesiąt KB).
Inne pliki (pdf, jpg, dwg itd.) otwierają sie normalnie.

Robiłem porządki na kompie (defragmetacja, kasowanie zawartości temp,
CCcleaner), odinstalowywałem i ponownie instalowałem Office. Próbowałem
z nieaktywnym antywirusem. Wszystko bezskutecznie.
W podglądzie zdarzeń nie ma błędów.

Generalnie system nie jest "przeładowany" programami i z kompem nie ma
innych problemów. Cóż począć...?
TIA

Pozdrawiam
Grzegorz