pytania w sprawie w7

Autor: Szymon von Ulezalka <sz.gruszczynski_at_googlemail.com>
Data: Sun 04 Oct 2009 - 01:33:13 MET DST

witam
z racji tego, ze niedlugo odbedzie sie oficjalna premiera Windowsa 7,
postanowilem go sobie obadac, mam wiec pare pytan (jeszcze nie
zainstalowalem systemu, nie sprawdzalem go- nie mam rowniez zbyt
duzego doswiadczenia z systemami z Redmond /ok, troche znam sie na
XP/, wiec jakby co- to prosze o wyrozumialosc):
1. czy w W7 (w wersjach: professional i ultimate) istnieje odpowiednik
linuksowego AppArmora (badz Tomoyo)? konkretnie: chodzi mi o
mechanizm, ktory kontrolowalby do czego konkretne programy maja
dostep. dajmy na to taki przyklad: znajduje sobie programik, dajmy na
to napisany pod viste/xp, odpalam WspomnianyMechanizm w trybie
'uczenia sie', nastepnie odpalam program- wszystkie np biblioteki
ladowane przez ten system sa notowane, tak samo jak fragmenty rejestru
do ktorego program zapisuje/odczytuje dane, porty przez ktore wysyla/
odbiera dane etc- nastepnie wylaczam testowana aplikacje, wylacza WM,
sprawdzam sobie- do czego system mial dostep, ewentualnie- modyfikuje
liste, zatwierdzam ja (badz nie), i restartuje WM tak by owy profil
zostal zaladowany, i by owa aplikacja byla 'zmuszona' do dzialania wg
tego profilu. przy np updacie aplikacji, musialbym jeszcze raz odpalic
WM. Zabezpieczaloby to np programy, ktore /z jakichs przyczyn/ musza
dzialac z prawami roota, i np mialyby dostep do sieci /dajmy na to-
serwery gier np ET badz CoD/- w ten sposob nawet gdyby byly one
podatne /ze wzgledu na blad w programie/ na np przepelnienie bufora
(badz jakies inne swinstewko) i jakims cudem hakier/skrypt/program
'wlamalby sie' na te aplikacje- system nie bylby narazony na
zniszczenie (bo program moglby najwyzej miec dostep tylko do rzeczy
'opisanych' w ustawieniach WM, a nie do calego systemu).
Znalazlem informacje o AppLockerze
http://www.microsoft.com/poland/technet/article/art0161.mspx
ale toto inaczej dziala.

2. czy do dodatkowych klawiszy w klawiaturze (MS ergonomic keyboard
4000 jakby co) wymagany jest dodatkowy sterownik, czy system
automatycznie sam wykryje i skonfiguruje (jako-tako przynajmniej)
klawisze (najbardziej mi o te dotyczace glosnosci chodzi)? czy, jesli
ktos mial przygade z ta klawiatura pod W7/Vista - mozna 'nadac imie'
kazdemu z klawiszy (np AudioForward badz AudioBack dla strzalek
kierujacych muzyka) i pozniej sobie w ustawieniach programow (kazdego
z osobna) poustawiac co owe klawisze znacza, czy tez- w ustawieniach
sterownika (a konkretnie- w programie ktory zostal zainstalowany razem
ze sterownikiem) nalezy poustawiac skroty klawiszowe 'na twardzo' (np
ustawic ze AudioForward przewija piosenke w programie C:/programy/
foobar2k.exe /mam nadzieje ze wiadomo o co chodzi/)?

pozdrawiam
szymon