Instalowanie Windows na dysk SATA w trybie AHCI (nie PATA) - co nowego w tym temacie?

Autor: Latet <latet_at_mxxxx.pl>
Data: Wed 27 May 2009 - 12:21:00 MET DST

Witam,

Dyski SATA staly sie standardem, ale wciaz powszechne jest to, że pracują one w
trybie emulacji PATA (ustawionej w BIOS). Pewnie niewiele sie na tym traci, a
zyskuje się wygodę i prostotę podczas instalacji systemów, bo chyba wszystkie
instalatory popularnych systemow operacyjnych "widzą" dyski PATA jak trzeba.

Czy nowy Windows7 cos zmienia w tej kwestii? Tzn. czy jego instalator sam z
siebie "widzi" także dyski SATA, gdy kontroler SATA jest ustawiony w tybie AHCI?
Bo o ile dobrze kojarzę, to Vista nic tu nie wnosiła nowego ponad XP.

Czy dysk (bez systemu) z danymi po prostu, sformatowny i używany w trybie AHCI
będzie w ogóle "widziany" po podłączeniu do innego kompa, gdzie będzie w trybie
PATA? Chyba powienien, bo przecież tryb kontrolera nie powinien wpływać na
strukturę danych na dysku (ale może jednak wplywa)?

A czy system zainstalowany na dysku w trybie AHCI w ogóle ruszy, jesli ten dysk
się podłączy potem w trybie PATA?
Bo wiem, że odwrotnie to niestety nie, o czym się sam przekonałem.

Dzięki,

latet