Migracja z XP na Vistę, dwa pytania o szczegóły techniczne

Autor: Mikołaj Bartnicki <mikolaj.bartnicki_at_gmail.com>
Data: Wed 28 Jan 2009 - 00:33:03 MET

Hej,
w końcu przyjdzie mi instalować Vistę na swoim prywatnym komputerze.
Jest to laptop, który ma preinstalowaną Vistę Home Basic, jest to
system z całym "dobrodziejstwem inwentarza" czyli z masą software'u i
konfiguracji na widok których dostaję mdłości. Potrzebuję też Linuksa
ale z Windows nie zamierzam rezygnować, zatem przyjdzie mi zaorać cały
dysk i posadzić wszystko po swojemu. Pojawiają się jednak w mojej
głowie następujące pytania:

1) Mam instalacyjną płytkę DVD z Vistą dostarczoną przez MSDNAA. Czy
Vista zainstalowana z takiej płytki aktywuje się na kluczu, który mam
na naklejce "licencyjnej"? Liczę się z możliwością miłej konwersacji z
konsultantem Microsoftu po drugiej stronie telefonu. Sprawdziłem, że
instalator z MSDNAA akceptuje ten klucz i rozpoznaje go prawidłowo,
ale obawiam się o aktywację, czy słusznie? Uprzedzając ew. odpowiedź:
nie, nie ma możliwości dostania płytki od producenta laptopa, HP
dostarcza takie płytki tylko dla niektórych modeli laptopów i akurat
nie dla mojego (sprawdziłem to).

2) Partycje. W paru miejscach w Internecie spotkałem się ze zwyczajem
wydzielania osobnej partycji na której instalowane są aplikacje
użytkowe. Jaka może być motywacja takiego podziału? Przyznam szczerze,
że ja na wszystkich Windowsach jakie miałem dotychczas w rękach (XP)
instalowałem programy po prostu do C:\Program Files\... niespecjalnie
dbając o to jak wygląda dalsza część tej ścieżki. Instalować gry na
innej partycji jeszcze rozumiem, bo zwykle zajmują mnóstwo miejsca i
wymagają prawa zapisu w swoich katalogach, ale zwyczajne programy typu
Firefox czy inny OpenOffice? Ma to sens, czy nie? Bo przeca większość
aplikacji i tak sadzi jakieś śmieci do rejestru więc "oddzielenie ich
od systemu" przez instalację na osobnej partycji jest raczej złudne.
No ale może o czymś nie wiem... Jaki jest w ogóle najsensowniejszy
podział dysku pod Vistę?

MB