Re: scinające gry

Autor: Sempiterna <rzopa_at_amorki.pl>
Data: Sun 11 Jan 2009 - 20:09:31 MET

Użytkownik "Skylla" <skylla1@niespamuj.op.pl> napisał w wiadomości
news:gkcvns$cn2$1@news3.onet...

> Jakiś rezydentny program od drukarki albo telefonu?

(tam gdzie pytania, to do Twojego poprzednika)
Albo dysk z danymi przełączył się na tryb PIO. Często spotykałem
komputery, które po instalacji Windy podstawowy dysk miały w UDMA, a
CD-ROM w PIO. To jest wolny tryb, bardzo mocożerny (najgorsze, że
fizycznie, zwłaszczam, gdy są problemy z odczytem, to obciążenie proca
dąży do infinitum, tj. do 100%, w tym czasie inne programy mają przez to
ciepło.
Sprawdziłbym więc dyski, czy siedzą na UDMA, czy PIO, bo to bardzo
możliwe, że jest przyczyną. Jeśli możesz, zerknij, co podaje SMART dla
dysku.
Pewną wskazówką, która nie zawsze występuje, bo potrzebne są też inne
czynniki, jest cięcie odtwarzanego wideoklipu, tym większe, im plik
mniej skompresowany, tym bardziej, im większy jest obraz, a także czasem
przeciągane okno programu.
Możliwe, że któraś gra doczytuje coś w tle z płyty, ta jest za wolna i
tnie.
Nie można też wykluczyć problemów z nośnikiem, warto sprawdzić, czy nie
pada dysk, to także może być źródłem problemów. Tak samo może się dziać,
gdy kabel transmisyjny od dysku jest połamany i źle styka. Może to się
okazać niebezpieczne dla danych, bo z doświadczenia, mechanizm korekcji
błędów jest wprawdzie bardzo sprawny, ale bywa, że w skrajnych warunkach
zawodzi. Wtedy przeciwnie, wskazane jest przełączenie w pewniejszy tryb,
PIO. Jeśli nie jest ustawione automatyczne resetowanie licznika (jeden
wpis w Rejestrze), to sterownik sam po 6 niepowodzeniach przerzuci na
PIO. Przy czym uwaga - przerzuci na PIO także, gdy są problemy z
odczytem płyty, choć sam napęd i kabel są dobre programowo. (no, może
np. zakurzyła się optyka...)
Oczywiście, rezydentów wykluczyć nie można.

Jeśli obciążenie proca jest zerowe, lub bliskie zeru... czy kontrolka
dysku i/lub CD/DVD świeci światłem ciągłym, lyb prawie ciągłym, w tym
czasie?

--
Alleluja i do przodu!
(C) Łociec derechtór.