Re: lamerskie pytanie o pamiec

Autor: Sempiterna <rzopa_at_amorki.pl>
Data: Thu 11 Dec 2008 - 11:31:03 MET

Użytkownik "Mariusz Kruk" <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisał w
wiadomości news:slrngk0d84.9ap.Mariusz.Kruk@epsilon.rdc.pl...
> epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Sempiterna"
>
> Nie tak.
> Pierwsze ZX Spectrum wykorzystywały "płasko" całą przestrzeń adresową
> Z80. W pierwszych 16kiB był ROM, w kolejnych 48 - RAM. Późniejsze
> modele

Ano - i to mialęm na myśli.

> wprowadziły przełączanie banków pamięci.

Takowoż... Nie wiem, czy dobrze kojarzę, tak mi się majaczy opis jakiejś
przeróby - że "switchowało" się połówki kości RAM, czy jakoś tak...

> Pisanie do portu 0x7ffd powodowało przełączanie banków pamięci. Przy
> czym
> przełączane były zarówno ROM (można było wybrać jeden z dwu
> 16-kilowych
> rozmiarów w dolnej części przestrzeni adresowej), jak i ostatnie
> 16kiB.

OK, rozumiem

> Przy czym dwa z dostępnych ośmiu szesnastokilowych banków były na
> stałe
> także mapowane do środkowych 32kiB.

Czyżby za przyczyną układu ULA? Który ZTCP, był dość oporny i
problematyczny w obsłudze...?

> Szczegóły na
> http://www.worldofspectrum.org/faq/reference/128kreference.htm

OK, dzięki, zajrzę... na razie bujam się z tą defragmentacją u siebie,
oraz z padniętą matrycą... Nie wiem, czy matryca, czy karta graficzna
(na ekranie mozaika pionowych pasków, reagująca na treść ekranu i
ruszanie kursorem, styki i kable sprawdzone - dobre), dobrze, że działa
wyjście zewnętrzne... A dopiero co wsadziłem sobie do staruszka
najmocniejszy możliwy procek... Buuu...
Teraz czeka mnie tylko wymiana folii w Spektrumnie i nieprzespane noce
przy bawieniu się nim :)

--
D4
Oddaj krew (nie tylko) dla Filipa... (każda grupa)