Re: XP i limit pamięci (3.2 GB) oraz pamięć wirtualna

Autor: Paweł Goleń <p_golen_at_ks.onet.pl>
Data: Sun 07 Sep 2008 - 10:47:35 MET DST

BartekK wrote:

> Nie ma co straszyć "brakiem pamięci" gdy się wyłączy swap - wiele
> buforów nie jest czyszczonych przez programy i system tylko dlatego "bo
> jeszcze mamy pamięć (wirtualną)" a system w tym czasie używa swapa by tą
> pamięć wygospodarować. Gdy nie ma wolnej pamięci - program (może)
> działa(ć) wolniej (bo musi zająć się czyszczeniem starszych buforów,
> alokowaniem pamięci na nowe itd), ale z drugiej strony system działa
> szybciej, bo nie musi zajmować się gospodarowaniem "gdzie dany fragment
> pamięci wirtualnej wrzucić"

Jasne, a pamięć (fizyczna) się rozciągnie automagicznie, tak? Poza tym
to nie program zajmuje się "czyszczeniem starych buforów i nieużywanej
pamięci", tylko system. Co do zasady, bo taka Java czy .NET rzeczywiście
ma w pewnym stopniu własny memory management z gc, ale obok, a nie
zamiast systemowego memory management.
Natomiast stwierdzenie o tym, że system "działa szybciej, bo nie musi
zajmować się gospodarowaniem" jest co najmniej dziwne. Musi. Choćby
dlatego, że liniowa przestrzeń adresowa procesu wcale nie przekłada się
na liniową przestrzeń w pamięci fizycznej, czyli i tak translacja musi
być. To po pierwsze. A po drugie wyłączenie swapa _wcale_ nie powoduje
wyłączenia wczytywania/zapisywania stron pamięci z dysku/na dysk, że
wspomnę o file mapping objects tylko.

--
Paweł Goleń
mailto:p_golen@ks.onet.pl