Re: Zaszyfrowalem dysk systemowy Trucryptem - moje wrazenia

Autor: Paweł Goleń <p_golen_at_ks.onet.pl>
Data: Sun 20 Jul 2008 - 13:04:24 MET DST

Michal Kawecki wrote:

> W takim razie zadam pytanie - a czym te kontenery różnią się od EFS?
> Czy jesteś absolutnie pewien, że obejmują one *wszystkie* foldery,
> do których mogą pisać uruchomione przez Ciebie aplikacje?

Nie muszą. Te dane i tak są zaszyfrowane. A programy, które działają bez
praw administratora i tak nie dostaną się w trybie RAW do dysku, więc
odzyskiwanie usuniętych plików nie bardzo zadziała. Uruchomienie innego
systemu/livecd z kolei nic nie da, bo się natkniesz na szyfrowanie dysku.

Już nawet nie chce mi się udowadniać, że mając fizyczny dostęp do
komputera, na którym jest EFS, można próbować:
- wyciągnąć bazę SAM (co jest trywialne, jeśli syskey nie jest
skonfigurowany z hasłem bądź kluczem na dysku zewnętrznym),
- złamać hasło użytkownika (co jest trywialne, jeśli istnieje w bazie
SAM hash LM),
- uzyskać dostęp do zaszyfrowanych danych,

Nawet jeśli nie ma hasha LM to złamanie hasha NTLM jest (obliczeniowo)
łatwiejsze w stosunku do złamania tego samego hasła przy PKCS#5 z 512
bitowym saltem i 1000 - 2000 iteracji.

> Czy zabezpieczą one dane przed wyciekaniem poprzez sieć (EFS - tak)?

Doprawdy??? A niby w jaki magiczny sposób? No chyba, że aktualnie nie
jest zalogowany użytkownik, który ma do (rozszyfrowania) tych plików, co
jest analogiczne do stanu, kiedy kontener TC nie jest zamontowany.

> Czy zabezpieczą pliki skopiowane na nośniki wymienne (EFS - bez ich
> uprzedniego rozszyfrowania w systemie dawcy - tak)?

Ponownie - w jaki magiczny sposób? Uwaga jak wyżej.

> Pawle, i ja nie twierdzę, że EFS jest rozwiązaniem bez wad. Uważam
> tylko, że te wady są demonizowane.

EFS nie nadaje się do zabezpieczania danych na urządzeniach przenośnych,
(laptopach), które mogą być utracone i do których intruz będzie miał
dostęp fizyczny. To nie jest demonizowanie, tylko fakt.

Tak więc Twoje pytanie z początku dyskusji:

> W jakim celu? Zawsze mnie to intrygowało...

..uzyskało nader wyczerpującą odpowiedź.

--
Paweł Goleń
mailto:p_golen@ks.onet.pl