Re: Reinstalacja w2k sp4 na notebook'u

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 25 Jun 2008 - 22:01:39 MET DST

Dnia Tue, 24 Jun 2008 23:46:55 +0200, 666 napisał(a):

> OK, jesli tylko płytka instalacyjna jest bootowalna (nie pamiętam).

Jeśli nie jest, to można uruchomić komputer z dyskietki DOS, załadować
do pamięci smartdrv.exe i uruchomić instalację W2k poleceniem winnt.exe.

> Jak dzielić od nowa na partycje tak, zeby była mozliwośc zainstalowania w98se ?

To zależy, jak duży jest dysk, czy oba systemy mogą być na własnych
małych partycjach, czy poradzisz sobie z dopisaniem Win98 do menu
startowego W2k, czy będziesz chciał w przyszłości rezygnować z Win98
pozostawiając jedynie W2k...

Generalnie najprostszym sposobem jest instalacja najpierw starszego, a
potem nowszego systemu, oba na własnych partycjach podstawowych.
Najpierw stawiamy Win98 na partycji FAT32. Potem, już podczas instalacji
W2k, zakładamy spod instalatora drugą partycję* i formatujemy ją do
NTFS. Następnie odpalamy DOS-a i fdiskiem ustawiamy ją jako aktywną.
Dopiero po tej czynności instalujemy nowy system. W ten sposób oba
systemy staną na literkach C.
Instalator W2k powinien poprawnie rozpoznać istnienie Win98 i dopisać go
do własnego bootmenu.

> Czy warto przed instalacja przegrać zawartość płytki instalacyjnej na dysk (przy w95/w98 "zawsze" starałem się tak
> robić, no ale w win98 była kiepska obsługa ATAPI CD)

Nie trzeba, ale można.

* być może instalator W2k nie założy drugiej partycji podstawowej, lecz
dysk logiczny na p. rozszerzonej. Wówczas należy p.rozszerzoną usunąć i
ręcznie założyć p.podstawową jakimś zewnętrznym narzędziem, np. BootIt
http://www.terabyteunlimited.com , a następnie ustawić ją jako aktywną.
Niestety Bootit nie formatuje do NTFS, trzeba więc będzie wykonać tę
czynność spod instalatora W2k, a potem koniecznie ponownie zrestartować
komputer - żeby została poprawnie przydzielona literka C do nowej
partycji. Można też zamiast do NTFS formatować do FAT32, to już da się
zrobić z poziomu BootIt, jednak traci się wówczas zalety NTFS (ale
zyskuje dostęp do danych na drugiej partycji spod Win98).

--
M.   [Windows - Shell/User MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/