Re: Usuwanie sektora rozruchowego

Autor: Wojciech \ <spook.no_at_unwanted_mail.op.pl>
Data: Thu 12 Jun 2008 - 08:21:24 MET DST

Michal Kawecki wrote:

> Twoim problemem jest to co napisałem. Ale skoro wolisz zaklinać
> rzeczywistość, to miłej zabawy.

Ja nie chcę zaklinać rzeczywistości. Wygląda natomiast na to, że się bardzo
paskudnie nie rozumiemy: półtora miesiąca temu miałem zainstalowanego XPka,
Vistę i Mandrivę, miałem podłączony ten dysk 250 i wszystko działało
poprawnie.

> BIOS czyta sektor MBR z napędu ustawionego w nim jako urządzenie
> bootujące i uruchamia znajdujący się tam prosty programik.

Zgaduję, że jeśli nie znajdzie go na pierwszym dysku twardym, to szuka na
kolejnym aż do skutku (albo do wyświetlenia informacji, że brakuje
bootowalnego dysku), prawda? W BIOSie nie mam możliwości ustalenia, który
dysk twardy jest bootowalny, tylko "Hard disk".

> Tenże
> programik odczytuje bootsektor partycji zaznaczonej jako aktywna z

Proszę o doprecyzowanie, co oznacza "aktywna". Jeśli to samo, co pod Windows
XP ("Ustaw partycję jako aktywną"), to mój problem polega na tym, że mam
dwie różne partycje aktywne na dwóch różnych [fizycznie] dyskach - z której
zatem korzysta BIOS? Jeśli nie chodzi o to samo, to już nie wiem o co chodzi
:)

> napędu wskazanego przez BIOS jako bootujący i uruchamia znajdujący
> się w nim loader systemu operacyjnego. Tenże loader wyświetla menu
> startowe Windows, a po podjęciu decyzji przez użytkownika co
> uruchamiać, ładuje pliki systemowe wybranego systemu z uprzednio
> zdefiniowanej ścieżki i przekazuje im kontrolę nad dalszym jego
> uruchamianiem.

Jasne.

> Nie ma tu miejsca na żadne magiczne sztuczki uprawniane przez
> instalatora Visty ani też przez Ghosta.

Nie napisałem, że Ghost uprawia magiczne sztuczki. Po prostu wygląda na to,
że podczas odtwarzania partycji z Vistą odtworzył również bootsektor albo
MBR dysku na którym znajduje się partycja z Vistą - i dlatego wszystko
zaczęło działać w miarę poprawnie.

> Pierwszy programik odtwarzasz poleceniem fixmbr, drugi - fixboot (XP)
> lub bcdedit (Vista). GRUB może zostać zainstalowany i tu, i tam,
> zależnie od potrzeb i konceptu.

W jaki sposób pod Vistą wskazać, na której partycji chcę odtworzyć
bootloader? Używałem narzędzia bootrec, ma ono jednak bardzo ograniczone
opcje.

> Jak z tego widać, to czy usuniesz czy też pozostawisz dane bootowania
> w MBR jakiegoś napędu nie ma zupełnie nic wspólnego z decyzjami
> podejmowanymi przez BIOS.

No zaraz! Jeśli wywalę dane bootowania z pierwszego dysku jaki znajdzie
BIOS, to będzie on ich szukał na kolejnym [dysku fizycznym]. Jeśli
pozostawię, to będzie czytał właśnie z niego - popraw mnie, proszę, jeśli
się mylę.

Pozdrawiam -- Spook.

--
! ._______. Warning: Lucida Console sig!    //)    !