Re: Całtowite czyszczenie dysku po Windows XP pro.

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 04 Jun 2008 - 20:24:38 MET DST

Dnia Wed, 04 Jun 2008 08:45:38 +0200, Paweł Goleń napisał(a):

> Michal Kawecki wrote:
[...]
> 2. cipher nie czyści przestrzeni dysku twardego, a jedynie "nieużywane
> miejsce", które może obejmować mniej miejsca, niż spodziewa się osoba
> używająca tego narzędzia,

Dlatego też zasugerowałem uprzednie usunięcie poufnych danych zwykłym
delete z pominięciem kosza. Nie wątpię, że to zauważyłeś. Zaś cipher
zajmie się skutecznym wyczyszczeniem zwolnionego w ten sposób miejsca.

> 3. odzyskanie danych (nie)nadpisanych przy pomocy ciphera nie wymaga
> zaawansowanych narzędzi (mikroskopu elektronowego i innej magii),
> wystarczy zwykłe strings czy najprostsze narzędzia do file carvingu,
> nawet nie pracując w FBI można sobie ściągnąć na przykład BackTrack3
> http://www.remote-exploit.org/backtrack_download.html.

A tam. Odzyska się jedynie standardowe pliki systemowe tudzież
ewentualnie zawartość MFT. Ta ostatnia mogłaby być może nawet całkiem
interesująca, gdyby był to notebook zawierający jakieś poufne informacje
zapisane w małych pliczkach (bo w MFT zapisywane są jedynie bardzo małe
pliki, maksymalnie do 1,5 kB), ale zwykły sprzęt konsumencki z reguły
nic takiego nie zawiera. Bez urazy, ale chyba troszkę bijesz pianę.

> Oczekiwany efekt - CAŁY DYSK nadpisany czymkolwiek -> musi być pod
> warstwą systemu plików (bezpośrednio na urządzeniu fizycznym) -> LiveCD
> z linuksem, lub na przykład to, co podesłałem.
>
> Można się też bawić pisząc bezpośrednio do \\.\<device> na przykład przy
> pomocy narzędzia wipe z FAU (http://gmgsystemsinc.com/fau/).
>
> Jeśli Aga wykazuje na tyle zapobiegliwości, by chcieć wyczyścić dysk
> przed sprzedażą (brawo Aga), to uważam, że grupa powinna zaproponować
> coś lepszego niż cipher).

I już przede mną zaproponowała. Cipher może nie jest tak skutecznym
narzędziem, ale dla kogoś kto nie przechowuje na dysku supertajemnic, w
zupełności wystarczającym. Każdemu wedle potrzeb, i tyle w temacie.

--
M.   [Windows - Shell/User MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/