Re: Ratunku, czy popsulam notebooka

Autor: Sempiterna <rzopa_at_amorki.pl>
Data: Thu 15 May 2008 - 01:02:07 MET DST

Użytkownik "Anka" <stona@fuw.edu.pl> napisał w wiadomości
news:g0foi6$j1g$1@h1.uw.edu.pl...
> Cud ozył, zaraz probuje twoje rady Anka

Aniu, zrób tak:
Jak się odpalił, niech startnie z Knoppixa, jak zapyta boot:, to mu
wpisz memtest (chyba, że ten program jest jako opcja w menu) i niech
przeleci przynajmniej 3 cykle. (najlepiej całą noc niech lata, ale nie
zawsze można tak długo czekać, z doswiadczenia wiem, że jeśli w
pierwszych trzech cyklach nic nie wyrzuci, to potem praktycznie już nic
nie wyrzuca... zdarza się, ale już rzadko)
Pamietaj tylko, aby ustawiać komputer na równej, twardej powierzchni -
musi się wentylować, starcze klapcoki mogą sie tak nie grzać i nawet nie
mieć wiatraczka (mam taki! toughbook CF25) :) Ale nowe, gdzie z samej
zasady działania układów CMOS wynika duże grzanie, już musi mieć
chłodzenie.
Jeśli się przegrzeje, to w najlepszym razie odmówi pracy. Ale można go
też uszkodzić.
Gdyby znów się zbuntował - to wyłącz go na minutę, aż sie pamięci
rozładują i inne takie, spróbuj ponownie. W BIOSie można spróbować
"reset to default", czasem bywają 3 opcje - safe, normal i optimum.
Spróbuj najpierw normal, jak się nie obudzi, to safe, jak się obudzi, to
znowu normal, a potem optimum, często pokazana jako best performance
(ale czasami też optimum i best są osobnymi opcjami, różnie).
Może czasem pomóc przeładowanie programu BIOS-a, z tym ostrożnie. Jeśli
komputer nadal robi takie numery, to najpierw go ostudź, a potem dopiero
przeładuj BIOS, uważaj, szalenie uważaj, aby wgrać właściwy program,
błędny może się zachować różnie, np. alarmować o braku czegoś, czego
komputer konstrukcyjnie nie ma, źle zainicjować urządzenia, bo do innych
jest przewidziany, itd., wreszcie może w ogóle się nie zachować i
potrzeba będzie serwisu.
Miałem kompa, którego aby postawić, musiałem zworką przy baterii
zerować, wstawał, chodził, memtest nic... ale restart - i milczał...
znów reset zworką... da capo al fine... przeładowanie BIOSa zlikwidowało
problem. Pamiętaj - szalenie ostrożnie.

Sama możesz co sprawdzić... czy pamięci dobrze siedzą w gniazdach, czy
dysk twardy (to zależy od modelu kompa, w jednych łatwo, w innych połowę
trzeba rozebrać) ma podociskane złącza, na zewnątrz - czy zasilacz
dobrze kontaktuje... zależy, na ile się mocna w tym czujesz. Jeśli
jednak masz jakieś wątpliwości, to poradź sie kogoś mocniejszego w
temacie.
Koledzy na grupie z pewnością coś podpowiedzą, memtesta, nawet jesli już
chodzi, to mimo wszystko odpal dla pewności.

--
D4
Śmiejmy się z głupich, choć i przewielebnych.