Re: max ramu

Autor: Robert Winkler <winkel_at_NOSPAMpoczta.fm>
Data: Tue 06 May 2008 - 20:01:22 MET DST

> witam, jak zmusić windowsa 32 bit by zobaczył ponad 3,25 GB ramu? w pracy komp widzi 3,5GB a inny przy mapowaniu w biosie tylko 3
> albo przy wyłączeniu 3,25 co ustawić żeby chociaż do tych 3,5 dobić a może da się wiecej?

Usunąć z komputera wszyskie niepotrzebne karty rozszerzeń.
Wyłączyć w BIOS wszyskie niepotrzebne karty sieciowe,
porty USB, kanały IDE, interfejsy RS-232C, Centronics.
Wymienić karte graficzną na posiadającą co najwyżej 16 MB RAM

W przypadku 32-bitowego systemu nie ma innego rozwiązania
niż ingerencja w konfiguracje sprzętową komputera.

Zasada jest prosta, w trybie 32-bitowym
moża zaadresować tylko 2 do potęgi 32-giej komórek pamięci.
Te 2^32 to właśnie 4 GB.
Na przeszkodzie abyśmy mogli skorzystać z pełnych 4GB pamieci RAM
stoi jednak płyta główna ze swoim chipsetem.
Dla płyty głównej ważniejsze od pamięci RAM
są wszyskie inne urządzenia (karty rozszerzeń).
Jeśli któraś z kart "powie" chipsetowi że ma własną pamięć RAM
albo też że ma możliwość pracy w trybie DMA
i potrzebuje w tym celu kilku magabajtów przestrzeni adresowej
to chipset natychmiast rezygnuje z pamieci RAM
i odpowiedni obszar przestrzeni adresowej przydziela karcie rozszerzeń.
Dotyczy to także urządzeń zintegrowanych z chipsetem (southbridg)
albo znajdujacych się na samej płycie głównej.
Im wiem bogatrza konfiguracja, tym mnniej przestrzeni adresowej
pozostaje na pamięć RAM.

--
Pozdrawiam