Re: Pytanie odnośnie ważności licencji OEM.

Autor: Wojciech \ <spook.no_at_unwanted_mail.op.pl>
Data: Sat 26 Jan 2008 - 17:24:17 MET

Konrad Kosmowski wrote:

> To nie jest tak. W punktach licencji, które nie są zgodne z prawem te
> punkty nie obowiązują. Nie chodzi o to, że *cała* licencja jest
> niezgodna.

Ależ ja to wiem. Odnoszę jednak wrażenie, że sporo ludzi wyprodukowało sobie
implikację: jeden punkt licencji jest niezgodny z prawem, więc cała licencja
nie jest. Co jest bzdurą - jak przed chwilą sam wykazałeś :)

> Prawo oczywiście, ale licencja nie stanowi prawa - licencja ma się w
> ramach prawa mieścić, jak się nie mieści to te jej zapisy nie są
> wiążące.

Konkretne, pojedyncze zapisy, które są niezgodne z polskim prawem mogą być
nieprzestrzegane. Wszystkie pozostałe muszą - a akurat zapisy stanowiące o
"wyjątkowości" licencji OEM AFAIR są akurat z prawem zgodne. Ponadto - jak
napisałem we wcześniejszym poście - prawo nakazuje Ci przestrzegać tej
części licencji, która jest z nim zgodna, więc w pewnym sensie licencja
stanowi prawo dotyczące warunków użytkowania programu / systemu.

> Wcześniej pisałeś, że przywiązuje je do płyt głównych. To jak to
> jest, do komputera, czy do płyty głównej?

Według MS komputer = płyta główna (zerknij do linków, które podałem w tej
dyskusji). Nie wolno Ci instalować systemu na komputerze, który posiada inną
płytę główną niż ten, na którym instalowałeś system po raz pierwszy (nawet,
jeśli to jest ten sam komputer, tylko że z inną płytą główną).

Jeśli chwilę pomyśleć, to takie utożsamienie jest dosyć sensowne - komputer
bez karty sieciowej, dźwiękowej, z wyjętą częścią RAMu, bez dysków i napędów
zewnętrznych nadal jest komputerem, bez płyty głównej już nie. Wymiana
dowolnego komponentu komputera sprowadza się przeważnie do odpięcia
starszego komponentu od płyty głównej i przypięcia do niej nowego.

Pozdrawiam -- Spook.

--
! ._______. Warning: Lucida Console sig!    //)    !
! || spk ||    www.spook.freshsite.pl      / _ """*!