DVD-RW pracuje w trybie DMA. Czy nie powinno w UDMA?

Autor: Kazimierz Dębski <kazdebWYTNIJTO_at_onet.eu>
Data: Mon 17 Dec 2007 - 08:25:28 MET

Witam,

Trochę zagmatwana sprawa. Padła mi płyta główna MSI K7T Pro (6330 v 1.0) i
kupiłem nową (starą) płytę MSI K7T (6330 v 3.0) Po wymianie płyty nie
instalowałem systemu (Win 2000, SP4)od nowa. Zainstalowałem tylko sterowniki Via
4in1 v 4.55. Wszystko chodziło ale, no właśnie ale. Główna różnica pomiędzy tymi
płytami jest taka, że stara obsługiwała tylko tryb UDMA66 a nowa również
UDMA100. Po wymianie płyt okazało się, że jeden z moich dysków twardych
obsługuje tryb UDMA100, więc zacząłem zmiany.
Wcześnie miałem tak:
Pierwszy kontroler:
master HDD 20GB UDMA66 - system
slave CD UDMA33
Drugi kontroler
master HDD 20GB UDMA100
slave DVD-RW UDMA66

Po zmianach było tak:
Pierwszy kontroler:
master HDD 20GB UDMA100 - system - skopiowany :-) z wykorzystaniem znalezionego
w internecie opisu jak podmienić identyfikator partycji.
Drugi kontroler
master HDD 20GB UDMA66
slave DVD-RW UDMA66
Wydawało mi się, że taki układ powinien być optymalny.
Niestety, po włączeniu w kontrolerze trybu DMA dla DVD, windows informuje, że
DVD pracuje w trybie DMA, natomiast na tym samym kontrolerze HDD pracuje w
trybie Ultra DMA. Zainstalowałem kilka wersji Via 4in1, usuwałem kontrolery z
mendżera urządzeń, sprawdzałem zworki i nic. Zauważyłem jedną niepokojącą rzecz:
jeden styk w DVD był cofnięty. Wyciągnąłem go pęsetą, odkręciłem obudowę DVD i
sprawdziłem opór pomiędzy nim a połączeniem na płytce drukowanej. Jednak
wszystko wskazuje, że tu jest wszystko w porządku bo opór jest podobny jak dla
innych styków.

Dodam jeszcze, że poszukiwania w internecie zaowocowały:
- sprawdzeniem transferu z kontrolera za pomocą Nero CD Speed. Wynik od 9 do 11 MB.
- Nero/Preferencje/Pamięć tymczasowa/Testuj szybkość wszystkich dysków.
Wyszło, że HDD UDMA100 daje ~29MB/s, HDD UDMA66 partycja podst daje ~25MB/s a
rozszerzona ~17MB/s.
- Test szybkości zapisu DVD w nero: w zależności od tego, jakie pliki i z
którego dysku wychodzi od 8x (z HDD UDMA66 dużo małych plików) do nawet ponad
18x (HDD UDMA100 ~500 MB empetrójek).

Teraz moje pytanie:
- Czy to objaw uszkodzenia DVD, czy może tak powinno być?

Kazek