Win XP PRO SP2 (32bit) a 4GB ramu

Autor: Kaiko <_at_[SPAM>
Data: Wed 10 Oct 2007 - 14:05:03 MET DST

Witam,
mam taki problem ze XP SP2 nie widzi mi 4 GB, tylko 2GB albo gdy ogranicze
w biosie niecale 3GB, a na microsofcie wyraznie sie doczytałem że XP
obsluguje 4GB:

http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEdrv.mspx

więc bez wachania zakupilem ram.

Plyta ASUS P5B obsluguje ladnie do 8GB ramu, na pokladzie mam 4GB.

Probowalem ze wszystkim - z wlaczeniem /pae na czele w boot.ini - co sie
uruchamia i ladnie jest komunikowane w systemie ze dziala, ale mimo to
widzi dalej 2GB. Probowalem juz chyba wszystkiego. Oczywiscie znacznika
/3GB nie mam aktywnego (tak że on mi nie okraja pamięci). W formie czystego
testu wylaczylem tez DEP (/noexecute=alwaysoff) - co gdzies na grupach sie
doczytalem ze mialoby pomoc... ale niestety sie tak nie stalo.

W Biosie ladnie widzi 4096 MB ramu jeżeli mam włączoną funkcje Memory Remap
Feature. W tym przypadku w XP widzi 2GB RAM'u i nie ma mocnych aby widzial
wiecej. Nie wazne czy /pae jest włączone czy nie (/nopae) efekt jest ten
sam -> widzi tylko 2GB. Nawet jak mu dopisze /3GB (z pea i bez) to i tak
widzi 2GB.

Jeżeli w biosie wyłącze Memory Remap Feature to wykrywa 3008MB i co ciekawe
tyle też jest widoczne w Windowsie.

Widze, że na forach dużo osób miało z tym problem, niby to PAE miało pomóc,
a u mnie mimo to że jest aktywne widzi 2GB ramu, lub niecale 3 gdy wyłącze
w biosie Memory Remap Feature.

Probowałem też zmuszać windowsa ustawiając mu rózne parametry:
/MAXMEM:n - i tutaj probowalem mu na sile wsadzic np 4096, 3500
/userva - oczywiscie razem z /3GB probowalem np 2900 ale i tak widzial 2GB
no i to o czym pisalem wczesniej:
/pea
/nopea - tak tylko aby sprawdzic czy cos sie zmienia - ale nie mają one
zadnego wplywu na to co sie dzieje
/noexecute - tez tak experymentalnie i nic
/3GB - tez i nic

teraz boot.ini wyglada mi tak:
/pae /noexecute=alwaysoff /fastdetect

I oczywiscie widzi tylko 2GB. XP to SP2 Pro. Ma ktoś może pomysł jak zmusić
XP'eka aby zobaczył te 4GB? Zależy mi na tym bo mam jednak oryginalnego
windowsa i głupio było by bawić się w nowe zakupy w microsofcie (np system
64bityowy - tu też nie wiem jak z oprogramowaniem). Linux też odpada (robie
z grafiką to raz, a dwa mam kupe oprogramowania zakupionego juz pod
windowsa - oprogramowania do grafiki jak Photoshop np)

Pozdrawiam i będę bardzo wdzięczny za wszelkie sugestie

--
Kaiko
http://kajetan.mastela.com/