Re: router i firewall

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Mon 19 Mar 2007 - 15:46:52 MET

Johnny2 napisał(a):
> Od jakiegoś czasu jestem szczęśliwym użytkownikiem Win Vista, jednak
> ostatnio postanowiłem zaoparzyć się w porządny firewall, bo ten
> systemowy jest trochę kiepski. Dostęp do internetu mam przez modem

Po pierwsze, systemowy jest całkiem niezły. Czego konkretnie
Ci w nim brakuje?

Po drugie, możesz zainstalować jakiś dodatkowy, niezależnego
producenta.

> rzadko) i zastanawiam się, czy dobrym wyjściem byłoby kupno routera z
> firewallem zamiast softwarowego ogniomurka. Możecie mi coś doradzić w

Zamiast -- absolutnie nie. Owszem, w kierunku "przychodzącym"
odetnie Twój komputer od sieci. Aż tak odetnie, że będziesz
miał gorszy komfort użytkowania komputera, bo programy wyma-
gające nasłuchiwania na portach nie będą działały lub będą
wymagały ręcznego konfigurowania przekierowania portów na
routerze.

Natomiast taki sprzętowy router/firewall *w ogóle* nie filtruje
ruchu wychodzącego poza prostymi regułkami narzucanymi na
strumienie TCP/UDP. Tymczasem zapory programowe są w stanie
kontrolować ruch sieciowy per-aplikacja, blokując "złe" programy
i uniemożliwiając im komunikację z siecią. Router tego *nie*
zrobi.

Dlatego moja rada: naucz się korzystać z systemowej zapory
lub wymień ją na coś lepszego, ale nie kupuj sprzętowego
routera do jednego komputera. Nie ma sensu.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |