Re: sprzęt na serwer

Autor: Kajetan <kajetan_at_no.reply.addres>
Data: Sun 21 Jan 2007 - 15:47:45 MET

Użytkownik "Monster" <1monster@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:1169373984.904310.267020@v45g2000cwv.googlegroups.com...
Witam

Od stycznia pracuję dorywczo w pewnym biurze projektowym. Muszę
wybrać sprzęt na serwer z Windowsem SBS. W tej chwili w firmie
pracuje około 12 stacji roboczych (Win XP i 2000) i serwer PIII 650 z
Win 2000 (AD, serwer plików i 4 drukarki). Serwer od pewnego czasu
już się nie wyrabia - odczytywanie plików trwa bardzo długo, są
problemy nawet z drukowaniem.

No dobrze, ale z jakiego powodu sie nie wyrabia? Wez perfmon i zobacz,
kupowanie nowego na podstawie tak subiektywnych ocen to sredni pomysl.

Najważniejsza funkcja to właściwie
serwer plików: pracownicy trzymają swoje projekty autocadowe i
dokumentację do tych projektów - około 100 Giga wyprodukowanych
dokumentów w ciągu 5 lat. W najbliższym czasie pewnie dojdzie
jeszcze kilka stanowisk roboczych. Na serwerze na razie nie będzie
rzadnych aplikacji bazodanowych. W przyszłości może będzie
wdrożony Ms Project.

W związku ze słabą wydajnością zastanawiam się nad dwoma
rozwiązaniami:

1. Nowy serwer (za około 3000- 4000 zł) + SBS (1600 zł + 10 razy CAL
za 1000zł ) - razem 6600 zł

Raczej spodziewalbym sie wiekszych kosztow za nowy sprzet. Mam na mysli
takie
low-budget urzadzenia jak DL320G4 czy ML310.

2. Sformatować stary serwer postawić na nim tylko AD, a serwer
plików i drukarek wynieść na inną maszynę (jakiś lepszy pecet za
3000 z Win XP) zaoszczędzę dzięki temu około 3000 tysiące na
streamera.

Raz jeszcze zasugeruje zobaczyc co tak dociaza obecny sprzet, bo nie masz
zadnej gwarancji ze
wymiana na nowy cokolwiek da, albo rozseparowanie rol o jakim piszesz
powyze.
Co do wynoszenia uslug na XP - mozna tak zrobic, ale licz sie z
ograniczeniami tej platformy.
Ciagle masz licencje na Win 2000 ktore masz obecnie, czemu chcesz ja spisac
na straty?

Drugie pytanie dotyczy samego serwera: składać coś samemu z lepszych
komponentów na Core Duo czy kupić najtańszy gotowy serwer? Wiem że
rewelacji za tą cenę nie będzie i składak pewnie byłby
wydajniejszy.

Jesli wiesz z jakich komponentow zlozyc dobry serwer - to nie jest zly
pomysl. Tyle ze teraz
dobry skladak sumarycznie bedzie cie kosztowal raczej wiecej niz najprostsze
wspomniane
rozwiazania. Sensowna serwerowa plyta Intela (Aspen Hill czy Nob Hill) to
koszt rzedu
1000zl, do tego obudowa, procesor, dobry zasilacz, RAM, i dyski (WD Raptor).

Ostatnio w firmie było włamanie i zostały wyniesione 2 komputery,
stary serwer na szczęście został. W związku z tym przykrym faktem
namawiam prezesa na streamer (kasetki zawsze można gdzieś schować z
dala od serwera). No i tu kolejne i ostatnie pytanie: Tandberg RDX
Internal drive 80 GB SATA -
http://www.komputronik.pl/pelny.php?id=35407 Czy takie cudo to dobry
wybór?

Czy to konkretnie - nie wiem. Ale ogolnie Tandberga bardzo cenie, duzo
bardziej niz np HP w zakresie
streamerow :) Natomiast pomysl o napedzie zewnetrznym, na dluzsza mete jest
rozsadniejszym wyborem.