Re: Program Truecrypt, czy da się złamać

Autor: Wojciech \ <spook.no_at_unwanted_mail.op.pl>
Data: Fri 05 Jan 2007 - 16:25:44 MET

Wiktor S. wrote:

> Czy pamiętasz to hasło choć w części, tylko nie możesz trafić, czy to
> było coś w stylu "F()WE*Yfh9wey^&*(TF&^FSD&U"?
> Jeśli tak, to złamanie jest niewykonalne.

Proszę nie wprowadzać ludzi w błąd. Każdy szyfr da się złamać - tylko że w
przypadku niektórych czas i środki potrzebne na złamanie są
nieproporcjonalnie wysokie jak na zaszyfrowane dane - nikt nie zatrudni
amerykańskich superkomputerów żeby znaleźć u jakiegoś szarego usera
komputera nielegalne dane na zaszyfrowanej partycji.

W niektórych przypadkach złamanie hasła bruteforce'm może zająć kilka
milionów lat (przy obecnej wiedzy matematyków), ale w dalszym ciągu da się
ten szyfr złamać.

Ponadto, jeśli ktoś w najbliższym czasie udowodni, że P = NP (taki słynny
problem matematyczny związany z rozkładem liczb naturalnych na liczby
pierwsze, co jest podstawą wielu algorytmów szyfrowania), to okaże się, że
taki szyfr można złamać w czasie wielomianowym, co może oznaczać kilka
miesięcy albo nawet dni, co już jest akceptowalne w przypadku np. procesu
sądowego.

Ale tyle teorii; pytający może spokojnie trzymać sobie dane na tej
partycji - dopóki hasła nie zdradzi, to jest nikłe prawdopodobieństwo, że
ktoś się do niej dobierze (chyba, że ustawił hasło np.
"MojeUrodzinyTo12-34-5678" ;) )

Pozdrawiam -- Spook.

--
! ._______. Warning: Lucida Console sig!    //)    !