Re: Potrzebna pomoc z Boot CD

Autor: Sławomir Stępniak <slaw1step_at_poczta1.1onet.pl>
Data: Sun 29 Oct 2006 - 22:17:10 MET

In news:1162146379.759587.17820@e3g2000cwe.googlegroups.com , *jarekexe*
wrote:
> [...]
> obrazów systemów [a raczej chyba partycji]. Tak wiec, moze slowem
> wprowadzenia. Na partycji C [10GB] mam glówny system XP. Na partycji
> D [12GB] mam drugi system XP, który kiedys zainstalowalem dla
> pewnych testów i tam zostal sobie nietykany. Parycja E [~100GB] to
> reszta. Oczywiscie wszystko na jednym dysku.
> No wiec postanowilem zrobic obraz partycji C. Udalo sie. Dalej,
> postanowilem odtworzyc ten obraz na partycji D. Tak tez zrobilem.
> No i tu zaczely sie schody, bo chyba po pierwsze taki obraz partycji
> powinno sie odtwarzac na tej partycji z której sie robilo obraz

Niekoniecznie, można na innej partycji, można na innym dysku,
tylko trzeba potem rozwiązać drobne problemy z liternictwem...

> A po drugie bledem bylo chyba odtwarzanie tego
> obrazu na partycji, na której znajduje sie system.

To już zupełnie nie ma znaczenia, tamtą partycję razem z systemem
który na niej był nadpisałeś obrazem 1-szej, co na niej było nie ma
znaczenia.

> Koniec konców, sytuacja jest nastepujaca: gdy uruchamiam komputer,
> pojawia sie menu bootowania systemu [to, które mialem jeszcze przed
> rozpoczeciem jakichkolwiek testów, czyli "XP Glówny" i "XP drugi"].
> Ten drugi to ten system z partycji D. No i problem jest taki, ze kiedy
> uruchamiam którys z systemów, to tak naprawde nie wiem który jest
> uruchomiony.

Mozliwe nawet, że po wybraniu 'drugi' uruchamia się mieszanka obu :(

> Bo niewazne który uruchomie, to partycja na której
> sie znajduje przybiera literke C. Nawet jak zrestartuje i uruchomie
> drugi system, to jestem na partycji C :|

Czyli masz tak, na partycjach, nazwijmy je 1, 2 (nie nazywajmy ich
literkami dla pewności) masz systemy odpowiednio podstawowy i
sklonowany, 3-cia partycja z danymi.
Jedna z tych partycji, prawdopodobnie 1 jest aktywna.
Z niej następuje bootowanie, i jej boot.ini jest brany pod uwagę.

> Ogólnie rzecz biorac zrobilem tak: po operacji restore, uruchomilem

...boot z partycji 1 (tej z podstawowym) wyświetlenie wyboru z
boot.ini na tejże 1...

> i wybralem ten XP Drugi, czyli ten z partycji D, czyli ten swiezo

i dalsza część bootowania leci z partycji 2, ona uzyskuje literę C
- teoretycznie, bo Windows XP w rejestrze spamiętał której partycji
1 czy 2 dał C. Spamiętał w kluczu HKLM\SYSTEM\MountedDevices
Wynika z tego, że przynajmniej tą część rejestru bierze z partycji 2
potem być może już wie, że C to partycja 1 i odwołania do C idą
na 1-szą. Ale tego nie wiem, może przydział literki przy bootowaniu
jest ważniejszy od tej uzyskanej z MontedDevices. A to by znaczyło,
że C to partycja 2, a D też 2 ;) Sprawdź czy nowy katalog zrobiony
na C tworzy sie sam na D? Masz niepowtarzalną okazję testu.
Utwórz katalogi:
'to_jest_partycja_którą_przy_starcie_drugiego_widze_jako_C'
'to_jest_partycja_którą_przy_starcie_drugiego_widze_jako_D'
Zobacz co sie dzieje jak uruchomisz znów z 'pierwszego'

> wgrany. Jako, ze cos mi sie nie zgadzalo to poszedlem na partycje
> C i w pliku boot.ini zmienilem nazwe z "XP Drugi" na "XP Backup", tak

Czyli zmieniłeś boot.ini systemu klona na partycji 2 (chwilowo C)
A ten boot.ini sie nie liczy na starcie.

> dla odróznienia. Po restarcie okazalo sie, ze w menu nie mam "XP
> Backup" tylko "XP Drugi" :| prawdopodobnie ten XP co sie uruchomil to
> byl ten z D, tylko pojawil sie na C.

Nie tyle się pojawił, tylko jego partycja (2) otrzymała C i/lub
pamiętał przypisanie litery C

> Czyli to co na C, bylo
> uprzednio na D. Dlatego zmiana boot.ini nie dala efektu.
> Nie wiem czy wytlumaczylem to wystarczajaco jasno.

Nie no, skądże, superklarownie, tylko nie wiem czy odpowiedź
nie namotała więcej niż pytanie.

> W kazdym razie czy móglby mi ktos spróbowac wyjasnic co sie stalo?

Po polsku, to już chyba tylko jednego znam, pewnie się odezwie
i to co namotałem wyprostuje.
Jakbyś jednak nie chciał już testować, i psuć obu tych systemów
wykonaj jego ulubiony myk z podpisem dysku, czyli fdisk /mbr
I to w tej sytuacji w taki sposób:

boot z dyskietki Win98
fdisk /mbr
boot z dysku, wybór pierwszego, po odpaleniu zamknięcie
[1]
boot z dyskietki Win98
fdisk /mbr
boot z dysku, wybór drugiego, po odpaleniu zamknięcie

Uwaga [1] - Tu bym nawet był skłonny ponownie odtworzyć na
partycji 2 ten obraz, bo to co tam masz po poprzednich próbach
może mieć namieszane. I przed pierwszym uruchomieniem drugiego
dokończył powyższe działania.

Taka procedura powinna wykonać w obu systemach przypisania liter
od nowa. Tzn oba będą startowały jako C i partycję tego
drugiego widziały jako D, ale nie będą pomieszane.
OC mogę sie mylić w całej rozciągłości, bo takie klonowania
robiłem między różnymi dyskami, a to nie to samo.
Tam zresztą przy pierszym boocie z klona drugi dysk się
odłącza fizycznie. W sumie powstaje pytanie po co, skoro miałoby
działać powyższe, ano bo przy różnych dyskach podpis źródłowego
nie został usunięty, a u Ciebie podpis dysku dotyczy obu partycji.

Mam nadzieję, że nie zagmatwałem zbytnio.

--
Pozdrawiam.:Sławomir Stępniak:.slaw1step@poczta1.1onet.pl(ale bez cyfr)