Re: BootLoader WinXP

Autor: Wiktor S. <azi_at_daleko.ANTISPAM.be>
Data: Tue 10 Oct 2006 - 16:20:56 MET DST

> Postanowiłem przeżyć przygodę z Vistą. Zainstalowałem. Obejrzałem.
> Zawiodłem się...
> Czym prędzej usunąłem partycję z owym systemem, ale w spadku pozostał
> mi jej BootLoader. On też mi się nie podoba bo po zniszczeni Visty
> nie mogę nim zarządzać.

program bcdedit.exe można odpalić też z XP-ka, ale jak już skasowałeś Vistę,
to przepadło :-)

Przy okazji, Vista ma błąd i robi kaszę z bootloaderami.

miałem taką konfigurację:

ntldr

    +--- Windows XP

    +--- Windows 98 -(config.sys)
    | |
    | +-- WINDOWS
    | |
    | \-- DOS

    \--- Linux ------(lilo)

                     +-- Linux

                     \-- Linux failsafe

po skasowaniu Linuksa i zainstalowaniu w jego miejsce Visty sekwencja
wyglądała tak:

boot

   +--- Windows Vista

   +--- previous version
   | of MS Windows ---(ntldr)
   | |
   | |
   | +--- Windows XP
   | |
   | |
   | \--- Windows 98 -(config.sys)
   | |
   | +-- WINDOWS
   | |
   | \-- DOS

   \--- Windows 98 /kaputt/

Przy czym wpis "Windows 98", który pojawił się automatycznie w loaderze
Visty - NIE DZIAŁAŁ (zawieszał kompa).

Jak się okazało, loader visty w konfiguracji w ogóle nie miał takiego
wpisu - ta pozycja to był duch pobierany bezpośrednio z XP-kowego boot.ini;
Widać że loader Visty jakoś próbował interpretować plik boot.ini z XP-ka,
ale czemuś mu nie wychodziło.

Usunięcie Windows 98 z boot.ini skutkowało też zniknięciem "ducha":

boot

   +--- Windows Vista

   \--- previous version of MS Windows (startuje od razu XP)

pozostało pytanie, jak dodać Windows 98/DOS do loadera visty.
Oczywiście nigdzie w internecie tego nie znalazłem, ani nie było gotowego
przykładu.
Trochę czytania helpa do bcdedit.exe i wgryzania się co chcieli przez to
powiedzieć (a bcdedit uruchamiałem nawet nie spod visty a xp),
paręnaście/dziesiąt resetów, zwiech i błędów, wyszło:

boot

   +--- Windows Vista

   +--- Windows XP (poprzez obciachany boot.ini)

   \--- Windows 98 ---(config.sys)

                      +-- WINDOWS

                      \-- DOS

Linuksa nie próbowałem, bo teraz już nie mam, ale zapewnie też da się
podpiąć go pod loadera visty, tak jak można pod xpkowego.

Moim zdaniem zupełnie niepotrzebnie wymyślili nowego loadera. Był sobie
stary, dobry ntldr, mogli go przerobić trochę na potrzeby Visty.

Aha, loader visty na dysku zżera jakieś 14 megabajtów.

--
Azarien