Re: Windows i mirror

Autor: Jacek Stelmaszczyk <steq_at_polbox.com>
Data: Thu 05 Oct 2006 - 11:56:22 MET DST

RadioX@gmail.com wrote:
> Serwer Windows 2003.
> Dwie macierze Compaq MSA 1000. Jedna na miejscu druga kilkadziesiąt
> kilometrów dalej. Lokalizacje połączone FC - CWDM. Macierze też w
> technologi FC.
> Brak repliki synchronicznej sprzętowej.
> Zostaje tylko mirror software'owy.
> Moja wątpliwość.
> Jaką mam pewność, że dane podczas ODCZYTÓW nie będą obciążały
> łącza FC pomiędzy lokalizacjami. Domyślam się, że algorytm
> odczytów sam czyta z szybszego dysku, ale musi przecież co jakiś
> czas sprawdzać ten wolniejszy dysk w celu porównania. To może
> [...]

Nie istnieje taka opcja.
Dodatkowo volume manager stara się wykorzystać fakt posiadania dwóch
fizycznych dysków w celu zwiększenia wydajności operacji odczytu:
"Mirrored volumes can aid in read I/O throughput on heavily loaded systems.
When I/O activity is high, the volume manager balances its read operations
between the primary partition and the mirror partition (accounting for the
number of unfinished I/O requests pending from each disk). Two read
operations can proceed simultaneously and thus theoretically finish in half
the time. When a file is modified, both partitions of the mirror set must be
written, but disk writes are done asynchronously, so the performance of
user-mode programs is generally not affected by the extra disk update."
Eksperyment pokazuje, że przy niewielkim obciążeniu odczyty są wykonywane
głównie z podstawowego dysku, ale nie ma żadnej gwarancji, że tak będzie w
specyficznych warunkach konkretnego środowiska.

--
Jacek