Re: Partycje

Autor: Sławomir Stępniak <slaw1step_at_poczta1.1onet.pl>
Data: Thu 18 May 2006 - 19:30:47 MET DST

In news:e4hpes$6hn$1@inews.gazeta.pl , *mr_zapora* wrote:
> [...]

To brzmi tak, jakbyś koniecznie tych 2 nowoutworzonych partycji nie chciał
formatować. Resztką sił się domyślam, że nie chciałbyś formatować partycji
systemowej, a tym samym instalować systemu od nowa. A czy te nowe partycje
będą formatowane czy nie, to już Ci obojętne. [1]

Masz połowę wolnego na dysku c:, istniejącego na tej jedynej partycji,
jaką masz na dysku fizycznym. Jak widzisz kolega myślał, że masz tyle
wolnego na dysku fizycznym poza partycją.

Bez przesady, wystarczy się wczuć w rolę :)

[...]
> Jak to poszerz?? Partycja zawiera cala dostepna pamiec na dysku.
> Ja chce ja jakgdyby uciac i z tego odcietego zrobic dwie male partycje.

A więc skupmy się na tym jak 'skrócić' partycję.
- Jaki masz system plików, FAT32 czy NTFS? Jak powiesz to pokombinujemy dalej.
 W każdym razie jeśli FAT32, to skrócenie partycji może być dość łatwe i
 (prawie) bezpieczne. Tak czy owak polecane metody/programy mogą być inne.
- W przypadku FAT32 najpierw należałoby wykonać checkdisk chkdsk/scandisk,
 zdefragmentować go, aby wolne miejsce skupiło się na końcu dysku.
 Potem jakimś programem do partycjonowania można wykonać 'skrócenie'.
 Z wyborem uważaj, niektóre są wręcz niebezpieczne dla danych. Poleciłbym
 Ranisha (w przypadku FAT32), ale zaraz ktoś powie, że za skomplikowany
 w obsłudze. Niestety tak jest, że tego typu operacje na dyskach są ryzykowne,
 a najlepsze do tego celu programy wymagają odrobinę zaznajomienia z tematem.
- Przed operacją należałoby i tak zrobić backup co ważniejszej zawartości,
 zawsze przy takiej okazji jest ryzyko straty danych.
- jak się Tobie uda skrócić partycję systemową, to już założenie w pustym
 miejscu nowej (1 czy 2), i ich sformatowanie, będzie proste i łatwe.

> Tzn?(Co to oznacza w praktyce?)

Tzn. żeby ich używać, musi na partycjach zostać przygotowany teren.
Może tak, masz działkę rolną, dzielisz ją na kilka części, przyjeżdża geodeta
wtyka słupki i 'partycje' gotowe. Tyle znaczy partycja.
No może jeszcze wpis do ksiąg wieczystych (tutaj - zapisanie informacji o
parametrach partycji w MBR).
Ale żeby pograć w golfa musisz posiać, przystrzyc trawę, wykopać dołki, wbić
chorągiewki, czyli wytyczyć tory do gry, (tutaj - sformatować).
A gdybyś chciał pograć w krykieta (użyć innego systemu operacyjnego,
używającego innego systemu plików) musisz teren przygotować inaczej.

[1] A to wszystko przez tych, co na prawie każdą bolączkę proponują
 format c:. Przez to się ludziom format kojarzy z jakimś narzędziem do
 naprawiania padniętego systemu. A nie narzędziem do przygotowania systemu
 plików.

--
Pozdrawiam.:Sławomir Stępniak:.slaw1step@poczta1.1onet.pl(ale bez cyfr)