Re: Halt systemu...?

Autor: Lawrens Hammond <valhalla_at_interia.pl>
Data: Sat 06 May 2006 - 15:52:09 MET DST

Użytkownik "vector" <vector@krakoooow.kki.net.pl> napisał w wiadomości
news:e3hu1m$dfr$1@nemesis.news.tpi.pl...
> ale tak nagle? swap jest na drugim dysku, na wydzielonej partycji
> FAT, a to już 80tka Baracuda.

Kumpel ma komputer, miał dysk 3 GB coś, wszystko grało normalnie, aż tu
nagle po jednym prawidłowym power-off nie stał się już prawidłowy power-on -
dysk poszedł się ekhm... Nagle i niespodziewanie.
Charakter uszkodzenia może być taki, że dysk np. wpadnie w pętlę
permanentnego zapisu, wystarczy,. że cokolwiek zapisze cokolwiek do
uszkodzonego sektora i kupa, dysk dla każdej późniejszej operacji zwraca
"write error" i nie jest np. widziany przez BIOS przy starcie, nawet po
naciśnięciu guzika reset. Dopiero power-off reset zadziała. Scandisk takiego
błędu nie załata (bo nie będzie wskutek błędu w stanie zapisać nic w FAT,
czy MFT, trzeba ręcznie. Niektóre dyski stają okoniem na tyle skutecznie, że
uniemożliwiają pracę drugiemu dyskowi podpiętemu do tej szyny.

Zanim jednak uznasz, że dysk jest be, posprawdzaj dokładnie wszystkie karty,
wszystkie moduły, wszystkie kable w komputerze, czy są prawidłowo
dociśnięte, prawidłowo podłączone, czy styki nie są przybrudzone. Jakiś
miesiąc temu miałem dziwny przypadek - dysk pojawiał się i znikał. Jak się
pojawił, to już chodził, ale po resecie nima... dociskanie kabli, kart,
dysku nima, zmiana na drugą wtyczkę i z master na slave - jest. Ale reset -
i dysku nima... Coś mnie ruszyło i wpiąłem swój dysk, o którym wiedziałem na
200 %, ze jest sprawny - jest. Ale znowu reset i tak kilka razy - dysku
nima. Wpinałem dwa dyski na jeden kabel i tego felernego nie ma, a drugi
jest...
To ostatnia próba - wpiąłem swój dysk, ale na swoim kablu na pewno
sprawnym - jest, reset, jest tak jeszcze kilka razy, jest. Zmiana wtyczki ze
środkowej na skrajną i z master na slave, jest. Na koniec wpiąłem felerny
dysk na swoim kablu i - JEST, za każdym razem.
Niemal na pewno masz kabel 80-żyłowy, on ma bardzo cienkie przewody... w
moim przypadku okazało się, że tych żyłek 6 się przełamało...raz się
stykały, raz nie...
Podmień kabel dyskowy na inny i zobacz, czy błąd nadal występuje.

--
LH
Na pohybel spamerom...