Re: Wolne przegrywanie.

Autor: Lawrens Hammond <valhalla_at_interia.pl>
Data: Wed 22 Mar 2006 - 10:07:37 MET

Użytkownik "Marconelli" <mjk@NOSPAM.go2.pl> napisał w wiadomości
news:dvqt3f$56h$1@atlantis.news.tpi.pl...

> Może warto zdefragmentować dysk? Ostatnio miałem plik o wielkości ok
400MB,
> który kopiował mi się na drugi dysk z szybkością 200KB/s. Po sprawdzeniu
> (narzędziem contig z sysinternals) okazało się, że plik był
pofragmentowany
> na kilkadziesiąt tysięcy kawałków :)

To raczej nie to. Nie powinno być AŻ TAKIEGO spadku transferu... Poza tym
trym (U)DMA charakteryzuje się tym, że odciąża procesor, bo ten w ogóle nie
jest w transfer zaangażowany. I mówię Ci, miło jest, jak pliki lecą 20 MB/s,
a video sie płynnie odtwarza :) Zatem nawet bardzo pofragmentowany plik nie
powinien wymuszać full mocy proca...
Dobry bufor dyskowy powinien odpowiednio załatwic sprawę... a skoro DOSowy
SMARTDRV to potrafił, dlaczego ma nie umieć Windows?
Prędzej bym stawiał na wyłączenie sie trybu UDMA, lub np. troszkę wyskoczyła
taśma z gniazda i czegos trybowi nie styka, przez co włącza się PIO.

Należy zobaczyć (podaję za Win2k, ale w XP nie powinno być za bardzo
inaczej)
Z pulpitu prawoklik na ikonę Mój komputer, wybrać po kolei Właściwości,
Sprzęt, Menedżer urzadzeń, Kontrolery IDE ATA/ATAPI, roxzwinąć, kolejno na
podstawowy- i pomocniczy- kanał IDE prawoklik i wybrać właściwości, w
zakładce Ustawienia zaawansowane dla obu urządzeń wybrać opcję "DMA jeśli
dostępne", bo zapewne jest "Tylko PIO". Pod paskiem opcji jest pokazany
aktualny tryb pracy danego urządzenia.
Niekiedy jest możliwość wymuszenia trybu DMA, ale to już zdeka ryzykowna
sprawa. Jak mimo ustawienia "DMA jeśli dostępne" urządzenie chodzi w "Tylko
PIO", to warto zobaczyć, czy w BIOSie została włączona odpowiednia opcja,
oraz, czy taśmy i zasilanie dobrze siedzą w swoich gniazdach. (miałem raz
właśnie taki przypadek, że cały czas wymuszało PIO. Dociśnięcie taśm
rozwiązało problem).
Po ustawieniu na "DMA jeśli dostępne" pozatwierdzać, restart (zapewne
wymusi) i cieszyć się szybkim transferem.

--
LH