Re: BAD sektory + edycja FAT-a na FAT32

Autor: Lawrens Hammond <valhalla_at_interia.pl>
Data: Sun 12 Feb 2006 - 00:35:13 MET

Użytkownik "zwus" <zwus@op.pl> napisał w wiadomości
news:dslbii$80j$1@news.onet.pl...
> Witam,
>
> Poradźcie jakie narzędzia można uzyć do edycji tablicy FAT na partycji
> FAT32.
>
> Mam HDD z bad sektorami i przy formatowaniu on tam już pozaznaczał te
> uszkodzone ale wokół nich dla bezpieczeństwa także chciałbym ustawić je
jako
> bad.

Bardzo dobrze sie sprawdza DISKEDIT z pakietu Norton Utilities, część DOSowa
z pakietu dla Windows (Pamiętaj, NIE z pakietu dla DOS!).
Używam go do takich rzeczy. Jedyna w zasadzie, uciążliwa wada - jest bardzo
powolny, ale jak obrabiasz niezbyt duże obszary, to nawet tej powolności za
bardzo nie zauważysz.
DISKEDIT z pakietu DOSowego nie rozpoznaje partycji FAT32, poza tym
uruchomiony w jądrze dosowym Windows (tryb MS-DOS, czyli tylko wiersz
poleceń) bez komendy LOCK spowoduje przy zapisie na dysk błyskawiczną
blokadę systemu z odpowiednim komunikatem, nie obsługuje też LFN. DISKEDIT z
pakietu Windowego obsługuje LFN, sam wywołuje LOCK z odpowiednim parametrem,
i umie partycje FAT32. Niestety, NTFSa już nie daje rady.

Przy działaniu programem ostrożnie, jeden niewprawny ruch i można sobie
zrobić bardzo dużą szkodę.

BTW. Jeśli chcesz zaznaczyć sobie sektory, które "mają paść", to uruchom
SCANDISK, po sprawdzeniu i ewentualnym ustawieniu w SCANDISK.INI wartości
ScanTimeout na "On".
Wartość NomOfPasses można ustawic na 2-3 (nie zaleca sie powyżej 10, bo
będzie szło bardzo powoli) aby zwiększyć szansę wyłapania dopiero psujących
sie sektorów.
Jeśli chcesz, aby Scandisk po prostu pozaznaczał BADy, bez tworzenia undo,
czy pytania o dyskietkę i podsumowania, wpisz go tak: (w miejsce "C:"
podajesz literkę partycji do zbadania.
SCANDISK C: /AU /NOSU /SURF
przełącznik /AUtofix powoduje automatyczne naprawienie błędów, /NOSUmmary
nie wyświetla podsumowania, a /SURFace powoduje automatyczne zbadanie
nośnika.
Aby parametr zadziałał, wystarczy podać część napisaną przeze mnie dużymi
literami. SCANDISK sprawdza nie tylko odczyt, ale i zapis i gdy coś jest nie
halo, to zaznacza sektor, jako do kitu.. Łagodniejszym programem jest Norton
Disk Doctor (NDD.EXE z DOSowej części WINDZIANEGO pakietu Norton Utilities,
trzeba odpalić program i podać mu, który dysk ma zbadać. Naprawisz przy
okazji (możesz tę część pominąć, ale lepiej nie) strukturę logiczną
partycji.
Program (jak i SCANDISK) należy odpalać wyłącznie w czystym wierszu poleceń
W9x.
NDD nie wykonuje testowania zapisu, ma dwa tryby sprawdzania odczytu.

--
Wyindywidualizowaliśmy się z rozentuzjazmowanego tłumu prestidigitatorów.