rozmieszczenie partycji a wydajnosc dysku [długie]

Autor: badworm <nospam_at_post.pl>
Data: Fri 03 Feb 2006 - 02:32:36 MET

Od dosyć długiego czasu borykam się z problemem stosunkowo niskich
transferów przy kopiowaniu/odczycie danych z dysków. Problem ten jednak
dał mi się mocno we znaki po zakupie nagrywarki DVD. O ile Nero w
trakcie nagrywania nie ma zbyt dużego zapotrzebowania na pamięć i moc
obliczeniową(obciążenie procesora) o tyle dosyć wyraźnie obciąża mi
główny dysk i próba przeprowadzenia jakieś bardziej "dyskochłonnej"
operacji w trakcie nagrywania płyty(z prędkością 4x lub 6x) kończy się
tym, że Nero przy iluś tam % zatrzymuje się i stoi tak do us...nej
śmierci(ale się nie wiesza). Początkowo myślałem, że problem leży w zbyt
małej ilości RAMu ale po rozbudowie do 512MB dalej jest to samo choć
może ciut rzadziej. Nagrywarka(Lite-On SOHW-1693S, firmware KS0b) raczej
też jest sprawna bo przy nic nie robieniu w trakcie nagrywania wszystko
jest OK. Posiadany sprzęt generalnie raczej powinien być wystarczający
do nagrywania płyt DVD: Duron 850, 512MB RAM, Gigabyte GA7VRXP, dyski
Seagate ST340810A(40GB, główny) i Western Digital WDC84AA(8,4GB,
dodatkowy). Oba dyski pracują na pierwszym kanale IDE(podłączone taśmą
80-żyłową), na drugim kanale dwa napędy optyczne. Niestety wydajność
dysków mnie nie zadowala i zapewne Nero też nie: przy kopiowaniu
pomiędzy partycjami głównego dysku Total Commander podaje transfery na
poziomie 5-8MB/s(sic!) a przy kopiowaniu pomiędzy dyskami jest to w
granicach 15MB/s. Wyniki testów z HDTacha są tutaj:
http://i21.photobucket.com/albums/b252/badworm/Pozostale/ST340810A.png
http://i21.photobucket.com/albums/b252/badworm/Pozostale/WD84AA.png

Konifuracja dysków jest następująca:
(Seagate)
C: - system(2GiB)
D: - dane i drobne gry, programy brata(9,5GiB, część miejsca z tej
partycji będzie rozdysponowana na inne)
E: - moje dane i programy(18,4GiB)
F: - Program Files(7,32GiB)
(WDC)
I: - windows 98(1GiB, uruchamiane tylko po przezworkowaniu obu dysków)
J: - luźna partycja "śmietnikowa"(1,5GiB)
K: - luźna partycja(5,37GiB, docelowo stworzona by na niej składać płyty
DVD przed wypaleniem)

Co przy takich osiągach dysków i przy takiej konfiguracji można zmienić
by poprawić wydajność i wyeliminować lub przynajmniej mocno ograniczyć
problem z Nero(poza zakupem nowego, dużego dysku)? Czy wyrzucenie dysków
każdy na osobny kanał ma sens(płyta ma drugi kontroler ATA133)? Czy może
lepiej sprzedać obecny mały dysk(ma 8,4GB), kupić coś powiedzmy w
granicach 10-15GB i trzymać na tym dysku tylko obecne partycje C i F? A
może wystarczy w ramach posiadanych dysków zmienić
kolejność/rozmieszczenie partycji na dyskach?

PS. Trochę mnie dziwi zachowanie Nero, że przy przeciążeniu magistrali
zatrzymuje nagrywanie i nie jest w stanie go potem podjąć dalej ale to
chyba sprawa bardziej na cdrinfo.pl.

--
Pozdrawiam   Bad Worm  badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066