Re: Win 2003 server - nauka

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 25 Dec 2005 - 02:31:25 MET

U偶ytkownik "KrZyHo" <mojm@il.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci
news:doj2ge$2pm$1@nemesis.news.tpi.pl...
> U偶ytkownik Michal Kawecki napisa艂:

> ja mam zrobione tak: na C jest win2k, partycje D podzielilem
> programme linuxowym na D typu Fat dla plikow windowsowych i na 3
> partycje linuxowe. Czyli co jak zainstaluje na D bedzie spoko?,

Na pocz膮tek - partycje oznacza si臋 cyferkami a nie literkami. Literki
nadaje system operacyjny. U Ciebie najprawdopodobniej pierwsza partycja
jest podstawowa, a druga rozszerzona. Na rozszerzonej za艂o偶y艂e艣 cztery
dyski logiczne.
> bede mogl osobno wlaczac Win2k win2k3 i Linuxa?, nic mi sie nei
> uszkodzi?, ile potrzebuje miejsca na dysku?

Instalator Windows nie uszkodzi dysk贸w logicznych z Linuksem. Nie
uszkodzi te偶 partycji z W2k. Zalecenie instalacji na osobnej partycji
wynika z obawy przed nadpisaniem katalog贸w Program Files oraz Documents
& Settings, kt贸re maj膮 takie same nazwy w obu systemach.

Osobna sprawa to spos贸b uruchamiania wszystkich system贸w. Wsp贸lny
bootmanager mo偶e by膰 zainstalowany w obszarze MBR dysku twardego (na
samym jego pocz膮tku, jeszcze przed partycjami), lub na kt贸rej艣 z
partycji. Je偶eli wybra艂e艣 Lilo lub Gruba do roli domy艣lnego
bootmanagera, to najpewniej zosta艂 on zapisany w艂a艣nie w MBR. A w贸wczas
zamiast niego wpisany tam zostanie standardowy kod startowy jakiego
u偶ywa Windows. Trzeba si臋 wi臋c przygotowa膰 na konieczno艣膰 reinstalacji
Lilo, najlepiej to na sucho przetrenowa膰 z u偶yciem zamiennie DOS-owego
polecenia fdisk /mbr oraz instalatora lilo. Je偶eli natomiast
uruchamianiem W2k oraz Linuksa zajmowa艂 si臋 ntloader czyli bootmanager z
Windows, to nic nie b臋dziesz musia艂 robi膰.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadaj膮c zmie艅 px na pl/