Re: Który system do laptopa (WinXP, Win2003 Standard/Enterprise)

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Fri 02 Dec 2005 - 02:44:37 MET

Bula, dnia czw 1 gru 2005:

> Czy ja wiem, glowne rzeczy jakie trzeba wlaczyc to wspomaganie dzwieku,
> nagrywarka i w moim przypadku obsluga aparatu,

Czyli kilka usług +kilka upierliwości typu podawanie powodu zamknięcia
systemu. ;) Generalnie wszystko to jest w XP tylko po prostu w innym
stanie na zasadzie przełącznika.

> reszta to juz kwestia co kto lubi.

Reszta to kwestia tego, że 2k3 to jest nowszy system (w sensie kernel
i inne bebechy), który po prostu lepiej sobie radzi.

> Czysty w2003 chodzi bez problemowo, stabiliniejszy napewno jest od xp,

Pod tym względem to również poniekąd kwestia konfiguracji (tzn. są
zmiany w działaniu, ale IMHO to kwestia konfiguracji - w sensie taką
samą możesz osiągnąć pod XP). Np. domyślne odrzucanie kernelowych
sterowników drukarki, domyślnie nieodpalanie wszystkiego co może być
niestabilne (grafika, dźwięk itd.) - im mniej rzeczy załadowanych tym
mniej potencjalnych kłopotów... Minimalizm.

> a codo wymagan, to w sumie nie wiem kto ma wieksze, czy xp czy w2003,

Nie da się wymagań określać bezwzględnie. Bezwzględnie to DOS ma
mniejsze niż XP. :) Wymagania określasz *względem* tego jakie ma być
zastosowanie i jaki sprzęt jest aktualnie opłacalny ekonomicznie (bo to
się właściwie do ceny sprowadza).

2k3 na *dzisiejszym* sprzęcie radzi sobie lepiej bo:

- system jest domyślnie inaczej skonfigurowany, np. pamięc wirtualna
  itp.
- system jest *nowszy*, lepiej zarządza pamięcią czy w ogóle zasobami.

Ale wydajność często nie jest absolutnym priorytetem, ma zadowalać, ale
niekoniecznie musi być wyżyłowana kosztem np. dostępności (w sensie
łatwości obsługi).

2k3 jest pod tym względem bardziej profesjonalne, bardziej zbliżone do
2k - XP to taka domowa zabawka. ;)

> W sumie jezeli chodzi o programy z ktorymi mialem problem, to antyvirus i
> program do defragmentacji, one mialy problemy tzn wymagaly wersji
> serwerowej.

Albo ściemniają i świadomie wykrywają wersję Windows bez jasnej
przyczyny protestując (tzn. przyczyna może być taka - kup droższą
wersję), albo są to programy, które mocno ingerują w system (np.
instalują własne sterowniki i skoro nikt nie powiedział, że te
sterowniki są zgodne, to bezpiecznie przyjąć, że nie są)
- przecież 2k3 to nie jest system konsumencki, nie ma się co dziwić, że
jakaś firma np. nie testuje topowej gry na 2k3 bo niby w jakim celu? To
system profesjonalny... Od gier jest XP. :)

> Co do innych nie mialem zadnych problemow, podstawowe programy
> chodza bezproblemowo.

Zasadniczo zależy co to jest podstawowy program. :)