Re: Problem z wydajnością pendrive'a.

Autor: j_marek <j_marek_at_USUN_TO.gazeta.pl>
Data: Sun 16 Oct 2005 - 00:35:02 MET DST

W wiadomości: 2005101511124100@grush.one.pl,
Radosław Sokół <rsokol@magsoft.com.pl> napisał(a):

> Włącz buforowanie dla napędów USB, powinno przyspieszyć
> zapis. Odczyt powinien być szybki sam z siebie -- chyba że
> po prostu "ten typ tak ma" i źle działa pod Windows, w co
> trudno mi uwierzyć. Na pewno Windows XP nie ma problemów
> z wydajnością napędów USB.
>
> PS. Rozumiem, że ten Windows XP ma ServicePack 2?
[...]

Witam!

Należy włączyć buforowanie zapisu dla dysku USB w XP.

Menadżer urządzeń->Stacje dysków->Dysk USB->Zasady->Optymalizacja wydajności
<-- nie jest domyślnie zaznaczona.

Przerabiałem już ten tematu, co prawda nie osobiście ale na grupie. Różnica
była bardzo duża przy wyłączonym buforowaniu. O ile pamiętam chodzi o spadek
wydajności w stosunku do w2k. Okazało się, że w XP została zmieniona
domyślna polityka w tym względzie.

Jeśli chodzi Linuxa to czytałem gdzieś w sieci o innych przypadkach. Otóż
wadliwa konfiguracja powodowała uszkodzenie pamięci flash w czasie
kopiowania plików.

Pamięci flash mają ograniczoną ilość cykli kasowanie-zapis:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory#Limitations
http://en.wikipedia.org/wiki/USB_flash_drive#Strengths_and_weaknesses

Jak mi się wydaje problem ten mógł być spowodowany wielokrotną aktualizacją
systemu pliku w czasie zapisu lub blokową naturą operacji na tym nośniku.
Brak możliwość zmiany jednego bajtu bez kasowania całego bloku.

Podobnie problem wygląda w czasie uruchamiania programów z USB, czy
bootowania systemu operacyjnego bez dysku twardego (np. XP Embeded). O ile
pamiętam stosowany jest RAM dysk.

BTW: W przypadku dysków USB nadal popularny jest FAT (16, 32, chyba nie 12
bitów). Tak przynajmniej zgłasza mi się aparat cyfrowy.

Aż dziw, że nie używa się elegantszego rozwiązania, czyli specjalnego
systemu plików:
-- Lepiej dostosowanego do charakterystyki tego nośnika.
-- Dostosowanego do implementacji w wielu urządzeniach (np. aparatach
cyfrowych).
-- Wydaje mi się, że przydało by się obsługa Unicode.
-- Systemu plików z logowaniem (Journaling file system), podobny do NTFS-a.

Ku mojemu zdziwieniu znalazłem stronę radzącą formatować Pen driver NTFS-em:
http://www.uwe-sieber.de/usbstick_e.html

Opisuje ona także problem z wydajnością zapisu pod XP.

Ciekawe jak wyglądałby test w porównujący Pen driva w Linuxie/FAT z
XP/NTFS-em.

P.S. Inny problem jaki przychodzi mi do głowy to brak prawidłowej instalacji
USB 2.0. Ale bardziej dotyczy on Windows 98 gdzie brak jest obsługi USB 2.0
w jądrze systemu operacyjnego.

--
Pozdrawiam,
Marek Janaszewski