Re: przygotowanie xp - czy cos jeszcze mozna zrobic?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Tue 11 Oct 2005 - 20:48:12 MET DST

Użytkownik "Dexter-Labolatory" <dexter-labolatory@wp.pl> napisał w
wiadomości news:didpjl$pim$1@atlantis.news.tpi.pl...
> robie tak:
> ----------
> format C:
> instalacja XP + poprawki M$ service packi 2 itp.

natychmiastowe włączenie Zapory

> antywirus

antytrojan np. Microsoft Antispyware

> wylaczenie portow: http://www.firewallleaktester.com/wwdc.htm

generalnie jedynym skutecznym zabezpieczeniem jest włączenie Zapory i
otwarcie na niej jedynie tych portów, które są niezbędne do pracy.

> wylaczenie wiekszosci rzeczy ktore mozna zrobic latwo programem:
> www.xp-antispy.org
> zamiana IE na FF

Chyba raczej na Operę. FF jest/był dziurawy w podobnym stopniu co IE.
Polecam statystyki z secunia.com.

> zamiana OE na cokolwiek innego - (ponoc wszystko inne bedzie
> lepsze...)

No jakoś u mnie userzy nie mają z nim żadnych problemów. Kwestia
konfiguracji. Zainstaluj sobie kiedyś W2k3 i zobacz jak tam jest to
rozwiązane.

> cos jeszcze mozna zrobic aby bylo "bezpieczniej"?
> chodzi mi glownie o programy typu ad-ware/smieci/robaki/szpiegi,
> ktore niewiedzac jakim cudem po miesiacu aktywnosci "zdolnych
> userow" infekuja kompa.

Jeśli np. pracujesz na kontach bez haseł, to równie dobrze mogą one
wleźć z dowolnego zainfekowanego komputera widocznego w sieci
lokalnej. Poza tym FF nie jest żadnym zabezpieczeniem przed tymi
zagrożeniami, jak user będzie chciał to i tak wejdzie gdzie nie trzeba
i sobie je wyklika.

> Juz nie pytam o oprogramowanie do usuwania tego syfu bo znam je w
> wiekszosci - ale o zabezpieczenia, ktore jeszcze mozna poczynic
> przed oddaniem kompa do uzytkowania.
> Z uswiadamiania uzytkownikow zrezygnowalem - wole pogadac ze scianą

Zamiast uświadamiać (próżna robota) to nakaż im pracę na koncie z
uprawnieniami zwykłego użytkownika i zablokuj możliwość zapisu do
katalogów systemowych (root folders, Windows, Program Files,
Autostart, parę kluczy w rejestrze) ACL-ami lub poprzez secpol.msc. Po
wstępnym skonfigurowaniu systemu praca z nim będzie jak najbardziej
możliwa i co najważniejsze bezpieczna, zaś wszelkie prośby userów o
doinstalowanie nowego softu powinny najpierw trafiać na Twoje biurko w
postaci podania z odpowiednim załącznikiem ;-).

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/