Re: problem z fragmentacja macierzy

Autor: Piotr Smerda <piotrs00_at_go2hell.pl>
Data: Thu 22 Sep 2005 - 11:29:15 MET DST

On Thu, 22 Sep 2005 11:04:59 +0200, Radosław Sokół wrote:

> Po pierwsze, fragmentacja dotyczy systemu plików jako takiego
> a nie macierzy szczególnie.
>
> Po drugie, NTFS jest znany z tego, że niezbyt radzi sobie
> z fragmentacją. Jest to częściowo efekt założeń projektowych:
> transakcyjność wymusza np. by zapis klastra danych był zrea-
> lizowany w *nowej* przestrzeni, potem modyfikowane są meta-
> dane i dopiero usuwany jest stary klaster danych. W efekcie
> niesfragmentowany plik po prostym zapisie już jest w trzech
> kawałkach. Nie dotyczy to na szczęście wszystkich operacji
> zapisu, są na to jakieś reguły.

Poza tym trzymanie wolumenów o takiej wielkości (rzędu TB) w macierzach dla
Windows jest dość średnim pomysłem - jest to mało wydajne i niezbyt wygodne
(np w razie padu chkdsk będzie się dość długo wykonywał). Lepiej podzielić
na wolumeny i rozłożyć pliki na wolumeny. Łatwiej się to backupuje i
łatwiej tym administrować.
Defragmentację też łatwiej wykonać na mniejszym wolumenie no i dostęp jest
szybszy do wolumenów *DOBRZE* rozłożonych w macierzy.
Miło by było gdyby autor wątku napisał jeszcze jaka to macierz i jakiego
typu dane (baza danych, dokumenty, pliki różne itp.) no i oczywiście jakie
dyski (SCSI/ATA/SATA).

--
Pozdrawiam
Piotrek