Re: PKI powiadamienie e-mail

Autor: Jacek Marek <no.spam_jmarekw_at_interia.pl>
Data: Wed 06 Oct 2004 - 14:22:07 MET DST

x wrote:

> zwierzatko - o czym Ty piszesz czlowieku?
Ech nie chce mi się odpowiadać ale skoro prosisz:
Jak - (Bos mutus syn. Bos grunniens - dla zwierząt udomowionych) - duży ssak
łożyskowy z rodziny krętorogich, rzędu parzystokopytnych. Zamieszkuje Tybet,
Indie i Chiny, gdzie żyje zarówno w stanie dzikim jak udomowionym.
Udomowione jaki są zwierzętami jucznym, poza tym dają mleko i wełnę. Jaki są
przeżuwaczami, żyją samotnie lub w niewielkich stadach, w stanie dzikim na
wysokościach do 6 tys. m.n.p.m. Stada zazwyczaj składają się z samic z
młodymi. Samce dołączają do nich w okresie rui. Cechy gatunku:

    Długość: do 3,3 m
    Wysokość w kłębie: do 2 m (samce), samice wyraźnie mniejsze
    Ogon: 60 cm
    Masa ciała: do 525 kg, samice znacznie mniejsze
    Ubarwienie: sierść ciemnobrązowa do czarnej, długa, włosy okrywowe
    wyjątkowo długie, czasem sięgające ziemi
    Pożywienie: trawy, byliny, mchy i porosty; zjada też śnieg, który
dostarcza mu wody
    Rozród: ciąża trwa 258 dni
    Występowanie: zimne stepy Himalajów

Jaki udomowione są o połowę mniejsze od dzikich. Spotyka się też stada
krzyżówek jaków dzikich z jakami udomowionymi. Jaki domowe (B. mutus
grunniens) traktuje się jako podgatunek jaka dzikiego. Niekiedy wydzielane
są jednak w osobny gatunek Bos grunniens.

Ale to zupełnie NTG.

JM
za: http://pl.wikipedia.org/wiki/Jak