[OT?] Instalacja czystego dosa

Autor: Wojciech \ <spook.no_at_spamming.op.pl>
Data: Sat 02 Oct 2004 - 22:17:32 MET DST

Witam! Zainteresowała mnie możliwość zainstalowania czystego (czyli 6.22)
dosa na jednej z partycji podstawowych. Układ partycji na dysku systemowym
jest mniej więcej taki:

{ Dysk 1, ~20 GB
  { Partycja główna, FAT32, Win2k + Win ME, ~9 GB }
  { Partycja rozszerzona
    { Linux native, Mandrake 9.2 ~4.5 GB }
    { Linux swap, ~500 MB }
  }
  { Partycja podstawowa, FAT16, ~2 GB }
  { Partycja podstawowa, NTFS, ~2 GB}
}

Na partycji podstawowej z FAT16-em chciałbym zainstalować czystego dosa i
umożliwić jego uzbrojenie spod lilo (co już właściwie uczyniłem).
Oczywiście nie poszło, po skopiowaniu plików systemowych z dyskietki
startowej dosa na tą partycję i odpaleniu z niej systemu dostałem najpierw
komunikat:

"Brak pliku NTLDR"

a następnie

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK THEN PRESS ENTER

O ile pierwszy został zapewne wygenerowany przez win2k, bowiem tym systemem
formatowałem dysk, a komunikat jest lokalny w stosunku do dysku (sporo
strachu się najadłem, gdy zostawiłem sformatowaną w 2k dyskietkę w stacji, a
po uruchomieniu kompa dostałem taki komunikat. Swego czasu za pomocą
diskeditora się przerabiało te komunikaty na np. "Wyjmij dyskietkę ze
stacji, kretynie!" :) ), to drugi jest już z pewnością prezentem od BIOSu,
lub innego niskopoziomowego mechanizmu.

Problemów jest kilka:

* Jak zainstalować i czy da się zainstalować dosa na tej partycji? Po
odpaleniu systemu z dyskietki czystodosowej, dos nie zobaczył ani jednej
partycji na żadnym z dysków, które mam zainstalowane.
* Czy dos pozwoli odpalić się (lub czy da się go zmusić) do odpalenia z
partycji innej niż C: ?
To pytanie jest dosyć ciekawe, bowiem pamiętam, że po odpaleniu dosa,
widział on tylko partycje Fat16 i sam je reliterował, dzięki czemu odpalenie
go z jedynej w systemie partycji Fat16 powinno spowodować, że zostanie ona
nazwana C:. Dodatkowo partycja jest przygotowana jako podstawowa, a pod
linuksem - choć przyznam, że na tym się już aż tak nie znam), ustawiłem jej
flagę "bootable" za pomocą mandrake'owego FDiska.
* Czy istnieje wogóle jakakolwiek szansa "doinstalowania" czystego dosa przy
takiej konfiguracji systemów?

Pozdrawiam -- Spook.

--
! ._______. Warning: Lucida Console sig!    //)    !