Re: LIR IPv6 ile IP

Autor: Andrzej Wolski <taihen_at_taihen.org>
Data: Tue, 18 Dec 2012 11:21:36 +0000 (UTC)

In pl.internet.polip, you wrote:
> Witam.
> zauwa偶y艂em,偶e "prawie wszyscy" LIR w Polsce bior膮 IPv6 jako /32
> Oczywi艣cie poza kilkoma przypadkami ;), ale m贸wimy tu o mniejszych
> operatorach.
>
> Aktualna polityka RIPE jest taka, 偶e pierwsza alokacja jest za zero
> punkt贸w. Dodatkowo czy we藕miemy /32 czy /30 to jest ca艂y czas jedna
> alokacja. Ma艂o sami zach臋caj膮 do brania /29!!!!

LIR dostaje zazwyczaj /32 bo taka jest minimalna alokacja. Tak偶e mo偶na
powiedzie膰聽偶e dostajesz taki prefix bez zadawania zb臋dnych pyta艅 od
strony IPRA. Dodatkowo mo偶esz dosta膰聽do /29 bez wyja艣niania dlaczego.
Rozszerzenie /32 o nast臋pne 3 bity wprowadzi艂a polisa 2011-04

http://www.ripe.net/ripe/policies/proposals/2011-04

W wyja艣nieniu mo偶esz znale藕膰 dlaczego. Po prostu istnieje technika
kt贸r膮 interesuje si臋聽wiele telekom贸w zwana 6RD kt贸ra z zasady mapuje
32bity Twojego prefiksu (w pewnych sytuacjach mniej) v6 do adres贸w v4.
Niestety w ten spos贸b zostajesz z niczym na ko艅cu tego procesu i
mo偶esz nada膰聽ka偶demu u偶ytkownikowi ko艅cowemu tylko /64. Dodaj膮c kolejne
3 bity do alokacji taki telekom mo偶e zarazerwowa膰 wi臋cej per klient.

Polisa zosta艂a wprowadzona aby umo偶liwi膰 takie dzia艂ania bo
rozszerzenie swojej alokacji mo偶esz wy艂膮cznie otrzyma膰 na podstawie
wzrostu liczby klient贸w a nie routingu b膮d藕 techniki tranzycji do v6.

Dodatkowo patrz膮c w przysz艂o艣膰, IPRA blokuje bity na
rozszerzenie alokacji w przysz艂o艣ci wi臋c je偶eli b臋dziesz mia艂 takie
zapotrzebowanie to Twoja alokacja mo偶e zosta膰 rozszerzona do /26 jako
jeden prefix (istniej膮 jednak wyj膮tki). Jednym z powod贸w istnienia
systemu IR (Internet Registry, kt贸rego cz臋艣ci膮 jest RIPE NCC) jest
ochrona ilo艣ci prefiks贸w w globalnym routingu.

> Zastanawiam si臋 sk膮d wynika obawa przed braniem wi臋kszej ilo艣ci IP.
> Wiem, /32 to bardzo du偶o IP, ale 20 lat temu pierwsze IPv4 by艂y
> rozdawane jako klasa B ;-P ...... a teraz to ......
>
> Czy nale偶y si臋 obawia膰, 偶e za 2-3 lata RIPE do艂o偶y du偶e op艂aty??

RIPE NCC jest organizacj膮 non-profit kt贸rej dzia艂ania s膮 kontrolowowne
i kierowane przez spo艂eczno艣膰聽RIPE, kt贸rej cz艂onkiem mo偶e zosta膰聽ka偶dy
(nie tylko LIR i nie tylko z regionu RIPE NCC), oraz cz艂onk贸w (czyli LIR贸w).
Wszystkie zasady i zmiany tych zasad s膮 publicznie dyskutowane na
listach mailingowych, NCC same z siebie nic nie decyduje tylko
wykonuje polecenie (poprzez polisy) spo艂eczno艣ci.

Informacje finansowe s膮 jawne i publicznie dost臋pne, ka偶da zmiana
obci膮偶e艅 cz艂onk贸w jest poddawana dyskusj膮 i to _cz艂onkowie_ (LIRzy)
decyduj膮 koniec ko艅c贸w czy i ile chc膮 p艂aci膰. Tak偶e odpowiadaj膮c na
pytania czy za 2-3 lata RIPE do艂o偶y du偶e op艂aty - trudno powiedzie膰 bo
to cz艂onkowie (LIR) decyduj膮, tak偶e m.in. wiele os贸b na polipie.
Kwestie bud偶etowo - finansowe s膮 dyskutowane tak偶e na spotkaniu
jesiennym spo艂eczno艣ci RIPE.

Apropo punkt贸w za alokacje, w pa藕dzierniku zosta艂 przyj臋ty nowy system
obci膮偶e艅 kt贸ry wpowadzi艂 jedn膮 op艂at臋 roczn膮 dla wszystkich cz艂onk贸w.
Nie wa偶ne jak du偶y jeste艣聽czy ile masz zasob贸w.
Tak偶e nie ma si臋聽co martwi膰 kategoriami cz艂onk贸w czy systemem
punktacyjnym bo takich ju偶聽nie ma.

http://www.ripe.net/ripe/docs/ripe-566

--
Andrzej Wolski aka Taihen