Re: Uwaga na Vectre [przynajmniej w W-wie]

Autor: Tomasz Śląski <tom_at_kebab.org.pl>
Data: Mon 30 May 2011 - 13:22:31 MET DST

Użytkownik "Maciek Babcia Dobosz" <babcia@jewish.org.pl> napisał w
wiadomości news:20110530114458.65130ee2@babcia-workstation...

> No ale powiedz mi ile procent odbiorców najtańszych pakietów
> "biznesowych" którzy często wiszą na DSL-ach ma potrzebę/chce zestawić
> sesje BGP?

Gdyby TP dawała opcję BGP na DSLach, to (prawie) nikt z małych ISP nie
kupiłby MetroEthernetu, ATM, czy eVPN. Szufladkowanie typu łącza i co do
zasady brak pewnych usług w wariantach 'domowych' czy SOHO w oczywisty
sposób zabezpiecza interesy operatora - zarówno ekonomiczne jak i
techniczne: ekonomiczne, bo marża na kliencie detalicznym jest wyższa,
techniczne, bo wyższą marżę można osiągnąć za pomocą overbookingu. Żaden
operator nie jest - moim zdaniem - świadczyć usług o pełnych prarametrach,
jeśli pewnien z góry założony procent użytkowników końcowych zacznie
wykorzystywać łącza ponad miarę. I efekt skali operatora jest równie
wyrażnie widoczny - jeśli np. średnia utylizacja łącz klienckich skoczy z
10% do 15%, to ilość backhauli, które nagle zaczną mieć problem z
przepływnością będzie rosnąć w postępie geometrycznym wraz z kolejnym
procentem realnej utylizacji łącz przez klientów końcowych.

[...]

> Ja po prostu jestem przeciwny nazywaniu łącza "domowym" czy "biznesowym"
> bo to bardzo zaciemnia sytuację. Np. ktoś prowadzi z domu mały sklep
> internetowy stojący na wykupionym hostingu a łącze służy mu do jego
> obsługi i łączności z klientami (mail/voip/komuniaktory/etc.). Ma
> najtańsze Neo czy jego odpowiednik od dowolnego operatora. I teraz to
> jest łącze "domowe" czy "biznesowe"? Z punktu operatora "domowe" ale dla
> użytkownika "biznesowe". Ja jednak wolę precyzyjniej - nawet jak opis
> jest ciut dłuższy niż jedno słowo.

Dlatego - że nadal się czepię usług TP - DSL jest droższy od Neostrady,
mimo, że to (prawie) taka sama usługa, która różni się stałością IP. Stałe
IP = realna mozliwość większej utylizacji łącza = mniejszy overbooking. Idąc
dalej - jak ktoś chce rev DNS, znaczy to, że prawdopodobnie pojawi się
serwerek, który zje więcej, niż statystyczny Kowalski bez serwerka.

--
Ślązak