Re: jakość usług telekomunikacyjnych - koncepcja

Autor: K <bpr_at_sejm.gov.pl>
Data: Sun 22 May 2011 - 10:48:17 MET DST

W dniu 21-05-2011 09:11, crazy bejbi pisze:
> Witam,
>
> Ponieważ nie brałem udziału w dyskusji w Warszawie (w sumie to szkoda mi
> czasu jechać tam i stracić dzień), to przygotowałem gotowe rozwiązanie
> dla tego wielkiego, jak się okazało, "problemu" badania przepustowości i
> zapewnienia jakości dla użytkownika.
>
> ============
>
> Sprawdzanie przepustowości:
>
> Problemem nie jest chyba przepustowość jako stała, będąca do osiągnięcia
> zawsze (bo jednak łącza są sprzedawane jako tanie i przepustowość jest
> nie "gwarantowana", ale "do") zatem wystarczyłoby sprawdzić, czy
> [...]

i tu sie zaczyna pierwszy problem sprzed kilku dni: klient kupil sobie
router dlinka (modelu teraz nie pamietam) w kazdym razie jest to model z
QoS. klient sam sobie skonfigurowal urzadzenie przy pomocy dolaczonej
plytki cd. i co? i zglasza problem ze "nie ma 6Mbit na uploadzie" wizyta
serwisanta i co sie okazuje? kreator konfiguracji z defaulta wlacza qos,
ktory sam w jakis magiczny sposob rozpoznaje (blednie) predkosc na
uploadzie, w przypadku tego klienta ustawil sobie na 3,77Mbit/s. jeden
problem rozwiazany - na kablu dziala ok. kolejny problem: przez siec
wlan (oczywiscie z automatu wizardem ustawione b/g/n) max upload wynosi
tym razem w porywach do 4,5Mbit/s. zmiana kanalu, trybu pracy,
wymuszanie na sztywno predkosci i zmiana jeszcze kilku parametrow nie
przynosi efektu. laptop klienta wykrywa 12 sieci sasiadow,
najprawdopobodniej sie zakłócają. download oczywiscie caly czas na
poziomie 12Mbit/s. sprawdzone na trzech laptopach (dwoch klienta i
serwisanta). oczywiscie to jest przyklad klienta ktory rozumie bez
tlumaczenia ze problem nie lezy po naszej stronie, ale w koncu trafi sie
taki ktory tego nie bedzie rozumial i poleci na skarge do uke, ze on nie
bedzie placil.

prosze wymyslec sposob przetestowania lacza u takiego klienta. dziekuje
i pozdrawiam.