Re: Pytania dot. inwentaryzacji

Autor: Zboj <zboj_at__at_mnc.dot.pl>
Data: Fri 06 May 2011 - 13:49:17 MET DST

> Sorka, ale to mi sie w glowie nie miesci by w dzisiejszych czasach
> prowadzic ten biznes bez systemu zarzadzajacego i paszportyzujacego.

Nie mieści mi się w głowie wielu rzeczy, których nie doświadczam sam. Nie
mam np. pojęcia, jak prowadzić logistykę zaopatrzenia dla sklepu warzywnego,
bo go nie prowadzę. I jak można mieć w głowie zmieniające się ceny u grupy
dostawców rzodkiewki.

Wracając do sieci. Trzeba budować i zarządzać określonymi rodzajami sieci,
by o nich dyskutować. Ethernet, to przede wszystkim limit do 100m skrętki -
co wpływa na kompletnie inną topologię sieci kablowych ETTH, niż jest to w
xDSL, kablówkach, czy komórkach. Między kamienicami, szeregowcami i blokami
często jest więc multum węzłów. Mam sieć m.in. w wysokich blokach, gdzie w
klatce muszą być po 2 węzły, bo nie da się inaczej zmieścić w 100m od
switcha do abonenta. To kompletnie inaczej budowane sieci, niż perspektywa
centrali telefonicznej, czy stacji czołowej CaTV obsługującej całą
miejscowość, dzielnicę, czy osiedle. Teoretycznie bywa do
kilkunastu/kilkudziesięciu węzłów na budynek i po kilka na kamienicę. ETTH,
to często więc dużo małych węzłów z niezarządzalnymi przełącznikami. Nie
wszędzie jest światło, czyste bloki, etc. Ethernet, to sieci WiFi, dla
których nikt nie spisuje np. azymutu anten, a co więcej - jak u p. Gieńka
nie słychać dobrze, to serwisant/właściciel czasem jedzie iprzekręca antenę
tak, by słychać było. Ethernet w procesie migracji na światło, to czasem
całe półki konwerterów - sam ich kilka demontowałem u znajomych, gdy
dojrzeli do wsadzenia w ich miejsce dużego switcha agregującego. Do tego
dochodzi wiele spraw eksploatacyjno-serwisowych, którymi nie ma sensu
zanudzać - gdy np. w wyniku burzy leci jakiś switch i serwis wsadza w to
miejsce coś innego. Można rozwijać tą opowieść. Ale trzeba zrozumieć, że nie
zawsze da się po prostu zdjąć z urządzeń sh int status. Albo zrzucić np.
azymuty anten WiFi. I że dane dot. infrastruktury mało gdzie są połączone z
danymi o usługach.

Pozdrawiam,

Piotr Marciniak (ISP/KIKE)