Re: Info z UKE

Autor: Sergiusz Rozanski <write-only-with-spf_at_media-lab.com.pl>
Data: Sun 06 Mar 2011 - 10:40:56 MET

Dnia 04.03.2011 HaQs <tavic@poczta.onet.pl> napisa艂/a:
> Generalnie jak wszyscy operatorzy przyjm膮 albo bardziej ustandaryzuj膮 :) w
> umowie zapis:
> pr臋dko艣膰 np 20mbit a przy tym gwiazdeczka :) *
> --------------------
> * a pod spodem ma艂ym drukiem pr臋dko艣ci膮 gwarantowan膮 w my艣l takiej i takiej
> ustawy jest 1/100 pr臋dko艣ci zakupowej :-)
>
> I tak膮 o to metod膮 ustaw臋 mo偶na w kosz i zupe艂nie nic nie wnosi zar贸wno dla
> klienta jak i dla reklam do kt贸rych do艂o偶y si臋 tylko (*) i w/w zapis ma艂ym
> drukiem na dole reklamy.

Ustawa powinna jasno i precyzyjnie wyja艣nia膰 gdzie ko艅czy si臋 kompetencja
dostawcy - aby wykluczy膰 lokalne problemy klienta z jego sieci膮 czy komputerem -
czy jego wiedzy - czym r贸偶ni si臋 1MB/s od 1Mb/s - to dla mnie oczywisto艣膰.

Co do ofert to na rynku do艣膰 du偶y konflikt jest spowodowany przez:

1. Du偶ych operator贸w u kt贸rych nie wyst臋puje - albo marginalnie - problem ze
szkieletem - poniewa偶 maj膮 go pod dostatkiem i overbooking rozk艂ada si臋 na
dziesi膮tki tysi臋cy klient贸w - maj膮 za to problem z ostatni膮 mil膮 z racji
ograniczonych technologii: gsm i pokrewne, dsl itd.

2. Ma艂ych dostawc贸w kt贸rzy teoretycznie nie maj膮 problem贸w z ostatni膮 mil膮
poniewa偶 s膮 to g艂贸wnie pokrewne ethernetu czyli kabel eth, mosty wifi,
sieci tv kablowej - maj膮 za to ograniczone wyj艣cie w 艣wiat.

Przy czym w obu przypadkach mog膮 by膰 oferowane bardzo por贸wnywalne us艂ugi o
bardzo dobrych parametrach. Klienci psychologicznie patrz膮 na najmniej wa偶ny
parametr us艂ugi jakim jest maxymalna przepustowo艣膰 - kt贸rej si臋 w praktyce
rzadko u偶ywa si臋c oferty 100Mbit s膮 norm膮 - ale s膮 w praktyce nie u偶ywane
(wykluczam tu problem technologicznego ograniczenia, bo to jawne i 艂atwe do
reklamacji oszustwo - np zmy艣lona na t膮 potrzeb臋 oferta 120Mbit zako艅czona
gniazdkiem 100baset).

Inna sprawa to niestety wina UKE - czemu wszystkie kary nak艂adane na operator贸w
- kara艂y ich na rzecz skarbu pa艅stwa? Kara za niewywi膮zanie si臋 z us艂ugi na
rzecz us艂ugobiorcy powinna trafi膰 do us艂ugobiorcy w formie rekompensaty:
UKE nak艂ada kar臋 - poszkodowanych 100k odbiorc贸w, kara 10M czyli po st贸wce
do ka偶dego abonenta.