Re: tp-ix ?

Autor: Zboj <zboj_at__at_mnc.dot.pl>
Data: Mon 04 Oct 2010 - 11:39:23 MET DST

>Problem jest jeden: PLIX jest neutralnym IXem, a TP nie.

No niestety PLIX nie jest neutralnym IXem, ani nie prowadzi polityki
openpeeringu. PLIX sprzedaje własne usługi, a nie tylko peeruje - jest więc
de facto również dostawcą. Z drugiej strony PLIX nie oferuje openpeeringu
dla innych IXów i jak słusznie zauważył Konrad - trunków, przez co jest
drogim IXem. Patrz niżej...

>Równie dobrze uzupełnieniem PLIXa jest AC-X?

Znasz politykę i LP PLIX'a na styku z AC-Xem względem innych styków?

> Nie wiem czy to dobrze przyklejać się do kogoś robiąc zupełnie coś
innego.

Zapominasz o PLIX Katowice? Czym jest ta inicjatywa, jak nie rozpychaniem
się w Katowicach?

>Rozmawialiście z PLIXem o tym? Nie lepiej byłoby stworzyć coś nowego,
lepszego?

Rok temu ruszył projekt KIX'a i wraz z nim w skrócie propozycja styku
KIX-PLIX. Sylwester osobiście odmówił wersji trunk, a także odmówił też
zesatwienia sesji na portach access pomiędzy obydwoma routerami, bo KIKE, to
nie operator. Zabawne o tyle, że PLIX, to wedle informacji Sylwestra też nie
operator. A K-IX, to po prostu koncepcja wymiany ruchu między węzłami
lokalnych operatorów, a nie usługodawca. Niezależnie od wyjaśnień - styk
podziałał chwilkę na przełomie 2009/2010 z przerwami, po czym wódz PLIX'a
kazał go położyć. W rozmowach mających na celu wypracowanie koncepcji
współpracy brałem udział. Stanęło na niczym. Wymiany nie ma i jak sądzę nie
będzie.

PLIX ma tylko jedną opcję "współpracy" - kupcie ode mnie port,ale
niekoniecznie chcę go sprzedać każdemu - jak trzeba, stworzy się jakieś
"uzasadnienie". Po roku różnych rozmów w kontekście peeringu mogę
odpowiedzieć na Twoją tezę, że rozmowy z PLIXem o stworzeniu czegokolwiek
nowego nie mają sensu. Sylwester ma własną wizję. PLIX nie jest też po
prostu neutralnym węzłem wymiany. Realizuje własne usługi i własną politykę.
I to mu wolno. Jednak tym samym jest po prostu usługodawcą na rynku lub
bardziej wprost - przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Nie otwartym węzłem
wymiany.

Ukłony,

--
---