Re: TPSA władcą internetu (blokada portu 25) - moja korekta

Autor: Jacek Osiecki <joshua_at_ceti.pl>
Data: Sun 06 Dec 2009 - 22:32:27 MET

Dnia Sun, 6 Dec 2009 19:01:51 +0100, Sylwester Zarębski napisał(a):
> Dla Ciebie to ignorowanie, dla mnie niezrozumienie przekazu. Jeśli dla
> Ciebie to jest to samo, gratuluję. Jesteś większym ignorantem niż oni.

Co trudnego jest do zrozumienia w przekazie który zacytowałem? Ludzie go
zignorują nie dlatego że nie potrafią go zrozumieć (bo wtedy by zadzwonili
pełni niepokoju do kolegi/syna/wnuczka), tylko dlatego że z góry uznają
wszystkie wiadomości od operatorów za nieisotne. Fakt, tu wina samych
operatorów że spamują klientów ulotkami i mailingami...

> Z całym szacunkiem dla Twojej babci, ale to jest circa 0.00% przekroju
> społeczeństwa.

Wystarczyło że przeczytała, to naprawdę było przystępnie opisane. Inna osoba
z rodziny nie miała pewności o co chodzi więc po prostu do mnie zadzwoniła.

> To, że dla niektórych osób Internet to ikonka na pulpicie.

I jak tacy otrzymują niepokojącego maila/zawiadomienie z tpsa, po prostu
zadzwonią do syna czy wnuka.

> Skoro Ty nie masz tyle oleju, by zrozumieć, że ktoś może nie wiedzieć,
> to skąd oni mają mieć?

Bo jeśli ta osoba im konfigurowała pocztę to albo już wie od dawna że TPSA
będzie blokowało porty, albo się dowie gdy kolejny człowiek zadzwoni pytając
się o identyczny problem.

> I to dowód na to, że nie dzwonią wcześniej do innych osób?

Nie, nie dowodzi to niczego bo to akurat moi klienci. Ale jak komuś nie
działa wysyłanie poczty, to jest spora szansa że wejdzie na webmaila i
kliknie w link "kontakt".

> Pisałem o ruchach pozorowanych, prawda?

Dlatego twierdzę że błędem jest pozwalanie na zdejmowanie tego ograniczenia :>

> Nie rozumiesz, że się będzie opłacało. Jak już również wspominałem, że
> głupoty piszesz o greylistingu, bo ok. 20% botów obchodzi go bez
> problemu.

Skoro greylisting omija zdecydowana mniejszość botów (IMHO jest tego
znacznie mniej niż 20%, ale to już kwestia co do kogo trafia), to nie widzę
powodu by wszystkie nagle zaczęły implementować mechanizmy nieporównanie
bardziej skomplikowane.

> A tak będą ginąć, bo 'miał pan kiedyś wirusa, a mi serwer przez to wpadł
> w RBLa, więc żadnej poczty Pan nie wyśle przez tydzień'. Gratuluję.
Nie. "ktoś ukradł hasło do pańskiego maila, proszę kliknąć tutaj i przepisać
numer z obrazka by potwierdzić że tak jednak nie jest". I nic nie zginie, bo
to będzie dropowane na samym początku drogi - tak, że MUA od razu się wydrze
o odrzuconej przesyłce jeszcze w trakcie wysyłania.

> Tak, do RBLa można wpaść przypadkiem, ale jeśli botnety zaczną używać
> serwer+user+pass, to w zasadzie nigdy nie wypadnie.

Gdy mało kto będzie mógł wysyłać na port 25, to przede wszystkim botnety nie
będą mogły sobie pozwolić na tak masową wysyłkę jak teraz. Każda próba
większej akcji spamowej zaoowocuje zablokowaniem konta (choćby tymczasowym).

> Tak? A ja sądziłem, że w RBLach są tylko IP. Bez kont pocztowych
> nadawcy. Myślisz, że ktoś ze świata będzie patrzyć, że to dokładnie
> jedno czy dwa konta ślą spam? Nie, więc nie pisz o innych zasadach, bo
> nie ma żadnych 'innych zasad'.

Gdy normą będzie kradzież kont pocztowych, to zarówno RBLe będą do tego
nieco inaczej podchodziły - a jeśli nie, to administratorzy serwerów
przestaną ufać RBLom. Bo na co komu informacja że z poczta.onet.pl mogą
przychodzić spamy? Owszem, mogą i będą bo łatwiej ukraść hasło do jednego
z miliona kont przeciętnych Kowalskich niż jedno z 10 kont na małym serwerze
dla krewnych i znajomych królika.

> Że jak? Zombie będzie słał jak dotąd, tylko przez serwery z kolejnej
> bazy z użytkownikami z tej bazy.

A ponieważ administratorom serwerów dużo łatwiej będzie wykryć że to spamer
wysyła z użyciem czyjegoś konta, to spamerzy będą musieli znacznie
zredukować tempo wysyłania spamu.

> Spamerom bardziej się opłaca modyfikacja softu, bo botnet nadal działa

... rozsyłając spam bez porównania wolniej niż dotychczas.

> i jest aktywny, a nie to co powinno być wykonane - likwidacja botnetu
> sztuka po sztuce.

Nie da się zlikwidować takiego botnetu sztuka po sztuce - bo cały czas
pojawiają się nowe ofiary do zostania zombiakami.

> Po tym, że zombie nie znika po jednej wysyłce, a służy latami, jak mu na
> to pozwolić. Ubicie w kilka tygodni 10% botnetu Neo to byłby wielki
> sukces.

Zamiast ubić 10% ubito niemal 100%, a teraz z neo mogą wysyłać jedynie boty
o znacznie niższej skuteczności.

> 'Wszelkie inne' jak rozumiem? Na tym poziomie nie znajdziemy
> porozumienia. Prosiłem o konkrety. Sądzę, że EOT.

Napisałem że blokada portu 25 jest najlepszą metodą. Ty pytasz od czego
lepszą - to chyba nie ja powinienem wymyślać? :) Ale IMHO lepsza od
puszczania wszystkiego co leci i reagowania z wielkim opóźnieniem na
zgłoszenia o spamie.

Pozdrawiam,

--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944