Re: Burza + radiolinia STM1 z Netii = problemy

Autor: Ślązak <slazak_at_kebab.org.pl>
Data: Mon 29 Jun 2009 - 23:56:21 MET DST

Użyszkodnik Sławek Lipowski napisał:
> Witam,
>
> Nad Łodzią szaleje burza i znowu zerwało nam w firmie link radiowy.
> Mieliśmy poprzednio już inne radiolinie i nie zauważałem takich
> zależności. Byś może były, ale nie monitorowaliśmy wtedy łącz tak
> dokładnie jak teraz, więc nic nie zauważaliśmy... Jakie są wasze
> doświadczenia z wpływem warunków pogodowych na tego typu radiolinie?

To zależy jak bardzo z zapasem został link zestawiony. Jeśli został
zestawiony wg. wartości standardowych, to przy lejącym się wiadrami deszczu
moze się rozpinać. W szczególności dotyczy to linii radiowych na
częstotliwościach od 23 GHz w górę. Przy czym często nawet nie chodzi o
spadek poziomu sygnału, tylko o spadek jego jakości - gwałtownie rośnie BER,
a przy osiągnięciu wartości rzędu 1e-03 czy 1e-06 (w zależności od radia)
link przestaje nadawać się do spożycia i radio wyłącza porty albo poprostu
się rozpina. Zależy również jaka modulacja została użyta - na pewno np.
16QAM jest bardziej odporne na jakosć sygnału niż 256QAM.

--
Ślązak