Re: TP nie lubi GIMPa czy co?

Autor: Grzegorz Staniak <gstaniak_at_wp.pl>
Data: Wed 07 Jan 2009 - 03:51:24 MET

On 07.01.2009, Krzysztof Halasa <khc@pm.waw.pl> wroted:

> a) greylisting wcale nikogo nie karze (jesli jest dobrze zrobiony),
> email to nie komunikator i jesli za pierwszym razem przyjdzie
> minimalnie pozniej, to nie jest to raczej problem.

Ciesz臋 si臋 偶e to m贸wisz, ale argumenty o szykanowaniu w艂asnych user贸w
r贸wnie偶 padaj膮.

> b) jesli sam greylisting zmniejsza Ci spam o rzad wielkosci, to chyba
> jestes wyjatkiem. Robiles jakies porownania moze? Wiesz, takie
> obiektywne.

Por贸wnania z czym? Mam jeszcze na dysku wykresy ruchu pocztowego z okresu
w艂膮czenia greylistngu - to _by艂_ rz膮d wielko艣ci. Nawet je艣li w ci膮gu tych
dw贸ch lat skuteczno艣膰 spad艂a, ta logicznie udowadniana nieskuteczno艣膰
greylistingu nie ma zwi膮zku z rzeczywisto艣ci膮.

[...]
> A co to sa wieksze ilosci? Pisano tu o max tysiacu klientow na jednym
> z serwerow, to nie sa wielkie ilosci nawet normalnych uzytkownikow.

Wszystkie skorelowane z wysy艂aniem spamu z danych adres贸w IP?

> A jak chcesz takie IP sprawdzac, jesli to nie jest serwer IRC tylko
> maszynka, ktora szyfruje caly ruch?

Nie mam poj臋cia. Dop贸ki nie poznamy szczeg贸艂贸w dzia艂ania systemu
u偶ywanego przez TP trudno w og贸le cokolwiek powiedzie膰.

> Nie. Pomyslalbym, ze tysiac niekoniecznie znajomych wlaczylo skype.
> Zwlaszcza jesli ten IP nalezalby do skype, tak jak blokowane IP naleza
> do serwerow IRC. Dokladnie tak samo 1000 userow moze "wlaczyc" IRC.

Tysi膮c potwierdzonych 藕r贸de艂 spamu, nie po prostu u偶ytkownik贸w.

> Trzeba od czegos zaczac, blokowanie wychodzacych SMTP blokuje
> przynajmniej jedna rzecz - spam, ale za to skutecznie i bez efektow
> ubocznych (a takze kazdy moze sobie latwo skonfigurowac filtrowanie,
> bez potrzeby inwestowania przez TPSA w cokolwiek itd).

No i dostali艣my informacj臋, 偶e pracuj膮 nad tym. Ponownie: zgadzam si臋,
偶e to jest rozwi膮zanie problemu spamu z dynamicznych adres贸w. Nie zgadzam
si臋 natomiast z wnioskowaniem typu "poniewa偶 problem spamu najlepiej jest
rozwi膮za膰 filtrowaniem portu 25, to blokowanie kontrolnego ruchu botnet贸w
jest niepotrzebne i nieskuteczne". Logika mi na to nie pozwala.

> U mnie tez ma 300 listow, mam na mysli wykres (chyba) od Michala,
> ktory pokazuje, ze po wlaczeniu filtrow spam z neostrad wciaz jest
> wysylany (choc byc moze jest go chwilowo troche mniej - jesli dobrze
> interpretuje to, co bylo logowane).

OK, dlaczego wykres Micha艂a jest dowodem nieksuteczno艣ci, a spadek TP
w rankingu senderbase nie jest dowodem skuteczno艣ci?

GS

--
Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ wp [dot] pl>
Nocturnal Infiltration and Accurate Killing