Re: Problem nie problem .. ale Ciekawostka napewno ..

Autor: Andrzej Karpinski <karpio_at_fenix.xdata.lublin.pl>
Data: Sat 26 Jul 2008 - 13:17:16 MET DST

> uważasz że wyjdzie taniej BUDOWA sieci przewodowej od nowa ?

Tak, siec napowietrzna wyjdzie taniej, niz pokrycie danego obszaru
nadajnikami. Wielkosc "komorki" przy 5GHz bedzie na poziomie 1-3km max, co
oznacza ze w takiej odleglosci od siebie powinny byc radiopunkty. Na danym
radiu powiesisz nie wiecej niz 20 usytkownkow, wiec na obszarach miejskich
ilosci nadajnikow musialbys dodatkowo pomnozyc przez wspolczynnik
wynikajacy z ilosci uzytkownikow. Wciaz pozostaje nierozwiazany problem
zasiegu wewnatrz budynkow. Na wsiach buduje sie domy z pustakow lub cegly,
a nie ze stosowanego do scianek dzialowych w biurach karton-gipsu.

Dodatkowo w Polsce mamy male odleglosci, i z infrastruktura nie jest tak
jak na Syberii - w znacznej czesci obszarow jakas JEST.

> W ciągu ostatniego roku ceny gratów do sieci spadły 2-3 krotnie, to samo
> dotyczy cen za hurtowy Internet. W tym samym czasie cena nerwozdrad
> poszła wrecz do góry bo skończyło się "pół roku za 19zł" i temu podobne
> mydlenie ludziom oczu

Ilosc uzytkownikos Neostrady rosnie, nie maleje. Pomimo iz mamy uwolnienie
petli, konkurencyjnych operatorow, radio, dzialania Pani Regulator itd.
Ceny nie spadaja, pojawiaja sie za to nowe oferty w zakresie predkosci. za
te same pieniadze kilka lat temu miales 512 kbit, potem 640, 1024, teraz 2
lub 6 Mbit. Infrastruktura jest bez zmian. Istnieja technologie
pozwalajace zrobic znacznie wiecej na miedzi. Nie wrozylbym bardzo
szybkiej smierci miedzi. Jesli, to bedzie to trwalo dlugie lata, choc
watpie czy w ogole nadejdzie. Na chwile obecna jakosciowo Neostrada jest
najlepszym produktem dla popularnego domowego uzytkownika. Wydaje sie, ze
tp i jej uslugi wreszcie dorosly (tak, ja to napisalem).

> za pare lat technologia ADSL jak i wszelkie inne zabawy po telefonicznej
> skretce będą poprostu przestarzałe, zbyt wolne "bo youtubeHD się
> buforuje" i albo będzie trzeba dojść do klienta światłem przebijając się
> przez te wszelkie procedury rycia w ziemi, albo radiem przy odpowiedniej
> ilości szczęścia (płaski, bezdrzewny teren) czy dużej liczbie nadajników

Miales okazje byc w jakims cywilizowanym kraju i ogladac jak tam sobie z
tym radza? Mialem okazje ogladac jak to wyglada w Korei (sa jakies 5 lat
przed nami) - albo stosuja urzadzenia na miedz, dajace 15-20Mbit, albo
stosuja wspolfinansowane przez panstwo plastikowe swiatlowody (100Mbit do
endusera). Obszary miejskie sa w wiekszosci pokryte jakas siecia WiFi.
Obszary slabiej zamieszkane sa w zasiegu sieci CDMA (nie maja sieci GSM).
I mysle, ze w perspektywie 3-5 letniej wlasnie taki model bedzie idealny
dla nas.

k.