Re: IPv6, Interface Identifier, Universal/Local bit

Autor: Krzysztof Halasa <khc_at_pm.waw.pl>
Data: Sun 02 Mar 2008 - 18:54:37 MET

"Marcin Szewczyk, Wodny" <wodny_ginspamerze@gazeta.pl> writes:

> [...]
> odbiegam od tematyki grupy.
>
> Chodzi mi o część adresu IPv6, gdzie wykorzystywany jest Interface
> Identifier. W przypadku Ethernetu jest to fabryczny MAC karty.
>
> Pojawia się kwestia bitu Universal/Local. W MACu modyfikuje się drugi
> bit najstarszego oktetu.
>
> Z listy OUI widzę, że jeśli jakaś firma zarejestrowała się z bitem 1
> na w/w pozycji, to jednocześnie posiada id. z bitem 0.
>
> Jest jeden wyjątek:
> 02C08C (base 16) 3COM CORPORATION
> 00C08C (base 16) PERFORMANCE TECHNOLOGIES, INC.

To w ogole bardzo dziwne. Mialem wrazenie, ze IEEE moze przydzielac
OUI (oraz IAB i OUI-36) tylko takie, w ktorych bity I/G oraz w
szczegolnosci U/L sa wyzerowane. Innymi slowy, pozostale adresy nie
naleza do IEEE i nie moga byc przez nich przydzielone.

Adresy "local" naleza do uzytkownika, ten moze je przydzielac dowolnym
urzadzeniom wedlug swojego widzimisie.
W moim przekonaniu wszelkie "rejestracje", w ktorych ustawiony jest
bit "local", mozna o kant d* potluc.

> No i jak ma się sprawa w przypadku, kiedy producent posiada oba
> warianty?

Nie moze "posiadac" tego drugiego.

> Jest zobligowany do niewypuszczenia 2 kart różniących się
> tylko tym bitem?

Oczywiscie, tzn. po prostu nie moze wypuszczac kart z ustawionym bitem
"local".

--
Krzysztof Halasa